Foto: Marti Orbak

Relevant blijven? Speel in op innovatie, efficiëntie en beleving

Klanten stellen steeds hogere eisen, het personeelstekort blijft een groot probleem en technologische innovaties bieden kansen om efficiënter en flexibeler te werken. Maar hoe zorg je ervoor dat je als bakkerij relevant blijft in een snel veranderende wereld?

Ian Waterland vertelt over de verschillende manieren waarop microbakkers in Engeland te werk gaan. Foto's: BI/Andrew Kambel

Van garagebakker tot broodtherapeut: nieuwe bakkers verkennen hun...

Ondernemers zijn continu in beweging, altijd op zoek naar nieuwe kansen om hun afzet en omzet te vergroten. Dit geldt ook voor de nieuwe bakkers, zogenoemde microbakkers, die de markt betreden. Hoewel ze andere waarden in het ondernemerschap hooghouden, brengen ze ook vaak vernieuwende ideeën mee.

De foodtruck van De Bakkers Lamers op een festivalterrein.

Hoe pak je foodtruck-verkoop aan en wat levert het op?

De zomer staat synoniem voor festivals, markten en lekker eten. Foodtrucks zijn hierin een vaste waarde geworden. Ook bakkers trekken met foodtrucks de regio in. 'Rijk wordt je er niet van, maar het is vaak wel een goede manier om je bedrijf en producten in de kijker te spelen.' Bakkerswereld sprak enkele 'reizende' bakkers die ervaring hebben met foodtruck-verkoop.

Borrrelmoment met brood en bier van Bakkerij 't Kraayennest.

Inspelen op lokaal? Deze bakkers geven het voorbeeld

Consumenten hechten steeds vaker waarde aan lokale producten. Bakkers kunnen hierop inspelen door samenwerking te zoeken met lokale, ambachtelijke ondernemers. Dat kan op veel verschillende manieren. Drie bakkers vertellen op welke manier ze inspelen op de toenemende vraag naar streekproducten.