Tot voor kort leverde Primus ouwels en eetpapier voornamelijk via groothandelaren en distributeurs, hierdoor was er beperkte interactie met de eindgebruiker en weinig inzicht in de marktbehoeften. Nu de bakkers direct bij Primus in de webshop bestellen is dit heel anders. Commercieel directeur Wouter Smits: ‘We hebben veelal interactie via de chat in de webshop, maar bijvoorbeeld ook met bakkers die zelf hun bestelling op komen halen, ondanks het feit dat je altijd bezorgkosten betaalt. Dat contact met de eindgebruiker leidt tot veel waardevolle inzichten.’
Behoefte aan meer soorten broodlabels
Primus heeft in samenwerking met studenten Food, Commerce & Technology een marktonderzoek uitgevoerd. Hieruit bleek dat er behoefte is aan een breder assortiment broodlabels. ‘We hebben gekeken welke broden het meest verkocht worden en of ons assortiment hierbij aansluit. Dit leverde input voor vijf nieuwe broodlabels, waaronder een oerbrood-label.’
Hij vertelt dat Primus altijd meedenkt met de klant en dat input voor nieuwe varianten altijd welkom is. ‘Als een bakker een broodlabel met een redelijk generieke opdruk nodig heeft die wij niet hebben, dan kan deze altijd als suggestie ingediend worden. Blijkt het een goedlopend product te zijn, dan wordt deze input zeker beloond.’
Broodlabels met gepersonaliseerde opdruk
Wouter Smits vertelt dat consumenten steeds meer waarde hechten aan producten met een verhaal en identiteit. Primus speelde hier vorig jaar op in door een editor aan de webshop toe te voegen, waarmee broodlabels met een eigen logo of tekst ontworpen kunnen worden. Dit maakt de broodlabels uitermate geschikt als middel voor edible branding.
Een andere belangrijke ontwikkeling voor Primus is de toenemende aandacht voor voedselallergieën, zoals coeliakie. Bakkers spelen hierop in door meer glutenvrije producten aan te bieden. Hieruit ontstaat de vraag naar broodlabels met het glutenvrij logo, waar Primus op haar beurt weer op inspeelt door deze aan het assortiment toe te voegen. Omdat ouwel van olijfolie, water en aardappelzetmeel wordt gemaakt is ouwel zelf ook daadwerkelijk 100% glutenvrij.
Binnenkort ook achteraf betalen
Wouter Smits vertelt dat ze ook veel aandacht besteden aan het verbeteren van de klantervaring en het bestelproces. ‘We willen elke mogelijke drempel aanpakken. Ook hiervoor zoeken we de interactie met de eindgebruiker op, dit vormt vaak de basis voor verbeteringen en nieuwe functionaliteiten. Zo wordt het binnenkort bijvoorbeeld mogelijk om achteraf te betalen. Verder willen we in de toekomst de levertijd verkorten naar één dag.’
Ook vertelt hij dat ze als fabrikant altijd bezig zijn met innovatie. ‘De eerste technische verbetering van 2019 wordt momenteel al doorgevoerd. We hebben een nieuwe stanstechniek ontwikkeld waarmee de gepersonaliseerde labels die in de editor worden gemaakt binnenkort nog nauwkeuriger gestanst worden. Hiermee wordt het bedrukbaar oppervlak op het broodlabel groter.’
Toekomstvisie
Tot slot vroegen we Smits naar zijn toekomstvisie voor de webshop. ‘Uiteindelijk willen we zowel grote als kleine afnemers internationaal kunnen bedienen via de webshop. Door dit geleidelijk uit te bouwen willen we de online resultaten elk jaar verdubbelen. Hiervoor gaan we onder andere een nieuwe printlijn opzetten, dit staat op de planning voor 2020.’
Dit artikel is gesponsord door Primus.