Klanten aan je binden in het coronatijdperk

Klanten aan je binden in het coronatijdperk
Joep Gommans van Bakkerij Support.

Bijzondere tijden vragen om bijzondere oplossingen. Maar eigenlijk zou ik willen zeggen dat deze bijzondere tijden juist vragen om traditionele oplossingen.

Namelijk het aanbieden van de allerbeste service die je in huis hebt. Hetgeen dus waarmee we als speciaalzaken groot geworden zijn.

Klantenvertrouwen daalt

Onzekere tijden zorgen ervoor dat het vertrouwen van klanten over het algemeen daalt. Een goede onderlinge relatie en een sterke vertrouwensband is dan essentieel. Als vakspecialisten en serviceverleners pur sang hebben we alles in huis om klanten op dit moment echt aan ons te binden. Maar vanzelfsprekend moet je dan wel de kansen grijpen die je toekomen.

'Als vakspecialisten en serviceverleners pur sang hebben we alles in huis om klanten op dit moment echt aan ons te binden'

Joep Gommans, Bakkerij Support

En moet je juist op dit moment bereid zijn om te investeren in extra service. En dat vergt waarschijnlijk ook een extra investering in de mensen in je organisatie. Want service zit hem met name in de mens. En natuurlijk moeten de wetten en regels die gelden in je bedrijf het aanbieden van perfecte service ook mogelijk maken. Daarvoor is het met name belangrijk dat jouw mensen ook uitzonderingen op de regels mogen maken.

Voorzien in menselijk contact

Hoe ziet jouw ultieme serviceverlening er op dit moment uit? Kun je de klanten in je winkel veilig helpen? Bied je ook bezorging aan als de klant daar behoefte aan heeft? Help je ze door actief te vertellen wat de dalmomenten zijn in je winkel zodat kwetsbare groepen op een rustig moment boodschappen kunnen doen?

Verruim je jouw openingstijden om drukte beter te kunnen spreiden?

Zorg je ervoor dat klanten hun bestelling vooraf kunnen plaatsen en betalen en simpelweg alleen maar een tasje in ontvangst hoeven te nemen? Kun je kant-en-klaarpakketten of maaltijden (mogelijk samen met andere lokale ondernemers) aanbieden voor extra gemak? En last but not least: kun je voorzien in de sociale behoefte van echt menselijk contact, op afstand, waarvoor veel klanten ook in je winkel komen?

'Investeer in de mens en pluk er straks in een mogelijke economische crisis de vruchten van'

Joep Gommans, Bakkerij Support

Dit is de kracht van ons ambacht! Dit is de kracht van de speciaalzaak! En ik weet zeker dat dit ook de kracht van jouw bedrijf is. Wees je ervan bewust dat juist nu in deze lastige tijd deze ogenschijnlijk normale dingen extra belangrijk zijn voor de mensen. Investeer in de mens en pluk er straks in een mogelijke economische crisis de vruchten van doordat klanten trouwer zijn gebleven aan jouw bedrijf.

Ik wens je er heel veel succes mee! En heb je hulp nodig dan help ik graag!

Joep Gommans

Joep Gommans

marketeer

Joep Gommans is eigenaar van Bakkerij Support | Marketing en Meer

NBC adviseert: 'Eiwitten inzetten als verkoopkracht'

NBC adviseert: 'Eiwitten inzetten als verkoopkracht'

De eiwittransitie richt zich onder meer op de overgang naar meer plantaardige en minder dierlijke eiwitten. Brood is een waardevolle plantaardige eiwitbron, die in deze transitie vaak over het hoofd wordt gezien. Dit biedt voor bakkers kansen om hierop in te spelen en het belang van brood te benadrukken. Dat kan op verschillende manieren.

Foto: Twycer

High five voor een gezond ontbijt: ook voor de bakker valt er nog wat...

Meer dan 70.000 kinderen beginnen hun schooldag zonder ontbijt. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Nationaal Schoolontbijt, dat vandaag de aftrap gaf voor een week lang ontbijten op diverse basisscholen. Er valt ook voor bakkers nog wat te winnen op dit terrein, waarbij bewustmaking van ouders een belangrijke rol speelt.

Joep Gommans begint nieuw platform tegen voedselverspilling: Vers voor Vandaag. Beeld: Angy PhotoDesign

Eigenaar Bakkerij Support lanceert app tegen voedselverspilling voor...

Het tegengaan van voedselverspilling en het toegankelijk maken van ambachtelijke producten voor iedereen. Dat is de missie van Joep Gommans met zijn nieuwe app 'Vers voor Vandaag'. De app biedt consumenten de mogelijkheid om overgebleven, verse producten van lokale, ambachtelijke verswinkels te kopen tegen aantrekkelijke kortingen. Bakkers, slagers en groenteboeren zijn de voornaamste doelgroep.

Joep Gommans Foto: Bert Jansen

Online ondernemen: 'Makkelijker dan het lijkt'

Ik merk dat online ondernemen voor veel bakkers vaak als een soort digitaal doolhof voelt. Terwijl de kern van ondernemen, of je dat nou online of offline doet, hetzelfde is: fans maken, de lekkerste producten bakken, ze aantrekkelijk presenteren en jezelf onderscheiden van de rest.