Consumentengedrag verandert, omgangsvormen veranderen (misschien wel blijvend). In dit soort situaties is het belangrijk om terug te gaan naar je kerncompetenties, naar je basisvaardigheden. In het boek Good to Great van Jim Collins spreekt men dan over de Hedgehog strategie.
Hedgehog is het Engelse woord voor egel. Vriendelijke diertjes die rustig en in de luwte hun kostje bij elkaar scharrelen en op de achtergrond voor het nageslacht zorgen. Weinig mensen hebben last van ze en sommigen voeren ze zelfs wat bij uit piëteit. Je kunt dit vergelijken met het runnen van een bedrijf.
Net als de egel runnen we in normale tijden in rust ons bedrijf en zorgen we voor ons voortbestaan. Wanneer echter de omstandigheden wijzigen en de egel zich bedreigd voelt, dan veranderen zijn gedrag en houding onmiddellijk. Wanneer het gevaar levensbedreigend is dan beroept de egel zich op wat hij het best kan. Op zijn kerncompetenties, in zijn geval verdedigen. Hij rolt zich op verandert van een lief beestje in een onneembare vesting van stekels en is niet meer aan te vallen door een ander dier.
Wanneer we dit betrekken op onze bedrijven dan kunnen we nog wel wat van de egel opsteken. Wij bevinden ons nu ook in gevaar en zullen ons moeten verdedigen. Wanneer je niet aan kunt aanvallen dan verdedig je je. Net als de egel ga je dan terug naar je kerncompetenties, naar dat waarvoor je bestaat en het beste in bent. Al het andere gooi je overboord. Ik merk dit ook in ons bedrijf. We missen omzet in sommige productgroepen en andere productgroepen groeien juist. We zien dat sommige minder goed renderende omzet wat achter blijft en gelukkig dat wat beter renderende omzet groeit.
Deze coronatijd is voor ons een enorm leerproces. We nemen beslissingen die we wellicht al eerder hadden moeten of kunnen nemen en doen er ons voordeel mee. We gaan terug naar de basis, net als de egel, en gaan terug naar een assortiment van producten waar we goed in zijn en wat rendeert. Zo komen we sterker uit de crisis. In tijden van crisis is het aan ondernemers om te kijken waarvoor je (be)staat en dat opnieuw vorm te geven. Dan schrijft uw bedrijf wellicht ook historie.