Laatst kwam mijn winkeldame verontwaardigd naar achteren lopen. Er was net een klant in de winkel geweest en die wilde een specifieke koek hebben, maar die hadden we niet.
Laatst kwam mijn winkeldame verontwaardigd naar achteren lopen. Er was net een klant in de winkel geweest en die wilde een specifieke koek hebben, maar die hadden we niet.
Strooigoed is dit jaar de meest gekochte Sinterklaaslekkernij. Ook chocoladeproducten zijn ondanks de prijsstijgingen onverminderd populair. Dat blijkt uit onderzoek van de VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten, onder 4.000 respondenten door het hele land.
Er komt de laatste jaren veel op ondernemers af in Nederland. Ook de ambachtelijke bakkers ontkomen hier niet aan. Na de coronapandemie ziet de markt zich nu geconfronteerd met aanzienlijk stijgende loonkosten en explosief toenemende grondstofprijzen voor diverse producten. Hoe anticipeer je op veranderende marktomstandigheden?
Op de SIAL in Parijs presenteerden internationale bakkerijproducenten hun nieuwste creaties en trends. Van vierkante croissants die een hit zijn in de UK, tot aan de traditionele Franse macarons die doorontwikkelen op smaak. In dit artikel trends en inspiratie vanuit de Franse hoofdstad.
Elke bakker kent het wel: december is een topmaand. De kerststollen, oliebollen en amandelstaven vliegen je winkel uit. De sfeer is feestelijk, de kassa rinkelt, en het voelt alsof iedereen trek heeft. Maar dan komt januari, en opeens is het stil. Klanten gaan op dieet, zijn blut na de feestdagen of hebben gewoon minder zin in luxe lekkernijen. Maar waarom zou je dat moeten accepteren?
In het distributiecentrum in Steenwijk toonden leveranciers op het Bakeplus Event hun noviteiten. Deze varieerden van gemaksproducten tot kleinere porties en van een Cheesedog tot een Pietenbaret.
Consumenten willen niet alleen een smakelijk product, maar ook gezonde, clean-label- en lokale grondstoffen. Voor de ambachtelijke bakker is het belangrijker om hier rekening mee te houden. Wat zijn de vier belangrijkste grondstoffentrends? En hoe speel je daar optimaal op in?
Plantaardige productontwikkeling is een belangrijke trend in de bakkerijsector. 'Steeds meer consumenten kiezen voor een veganistische of flexitarische levensstijl. Bakkers kunnen op een gemakkelijke manier inspelen op deze trend door een regulier product te 'veganizen'.
Wereldbakker Wijnand Stegeman uit het Gelderse Laren bespaart flink op zijn grondstofkosten. Hij biedt een onderscheidend assortiment met een gunstige prijs-kwaliteitverhouding en een zeer goed rendement. Hoe? Door gebruik te maken van voordeeg.
Als ambachtelijke bakker wil je je zoveel mogelijk onderscheiden. Dat maakt het belangrijk om je producten een eigen signatuur te geven. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van desem, variëren in dosering, vorm, uiterlijk en decoratie en door smaakvolle toevoegingen te gebruiken. In dit artikel zetten we de belangrijkste tips op een rij.