Sonneveld Group B.V.
NBOV: omzetten nog steeds onder druk na één jaar corona
De omzetten in de bakkerijsector staan als gevolg van corona nog steeds onder druk. Desondanks denken de meeste ondernemers wel dat zij de crisis zullen overleven.
De omzetten in de bakkerijsector staan als gevolg van corona nog steeds onder druk. Desondanks denken de meeste ondernemers wel dat zij de crisis zullen overleven.
In de afgelopen maanden (misschien wel jaren) is 'onderscheiden' het toverwoord binnen de ambachtelijke bakkerijsector. We moeten anders zijn dan anderen (en vooral de supermarkt) en we moeten de juiste prijs vragen voor het product. De vraag is alleen: wat is de juiste prijs? In deze bijdrage wil ik wel eens tegen een paar heilige huisjes aanschoppen.
De cijfers van de deelnemers aan de BakkerijMonitor van de eerste vier maanden zijn bekend. Hieruit blijkt dat de gemiddelde besteding is gestegen met 2,5 procent tot €6,70. Vorig jaar was het bedrag €6,54 (berekening exclusief btw).
Hoe zet ik succesvol een webshop in? En, hoe borg ik mijn kwaliteit om aan de top te komen, en te blijven? Dat zijn de twee onderwerpen die centraal staan in het middaggedeelte van de inspiratiedag op maandag 20 mei die georganiseerd wordt door Vooruit met de Bakker (een initiatief van Bakeplus, BakkerijSupport en BakkerijMonitor).
De komende weken ben je druk. Maar er zijn zeker momenten dat je even alleen bent. Ik zou je willen uitdagen om twee punten te benoemen waar je in 2019 mee gaat stoppen, en twee punten die je gaat oppakken.
Bakkers verwachten hun prijzen vanaf 1 januari 2019 te laten stijgen met 5,5 tot 6,3 procent. In deze stijging is de wettelijk verplichte btw-verhoging van 6 naar 9 procent meegenomen. Bijna 50 procent wil de psychologische prijs loslaten.
De eerste pepernoten liggen alweer in de winkel. De planning voor de Sint-artikelen is doorgesproken met de bakkers, de winkelmedewerkers zijn ingelicht. En nu moet je je ook nog buigen over de vraag: wat ga ik met mijn prijzen doen?
De gemiddelde besteding in de bakkerswinkel stijgt. Over de eerste 23 weken van dit jaar blijkt uit de BakkerijMonitor dat de totale omzet 0,3 procent lager ligt dan in dezelfde periode vorig jaar. We kunnen dus de vlag uithangen over een hogere gemiddelde besteding, maar helaas staan er ook seinen op oranje en sommige zelfs op rood.
Ondernemende bakkers die wekelijks meedoen aan de BakkerijMonitor, hebben hun omzet in de Paasweek (week 13) ten opzichte van de Paasweek in 2017 (week 15) zien toenemen met gemiddeld 1,7 procent. Dat blijkt uit de BakkerijMonitor waaraan momenteel ruim 350 vestigingen deelnemen. Deze omzetstijging ging echter wel gepaard met 3 procent minder transacties, maar met een fors hogere gemiddelde besteding.
De eerste maanden van 2018 zitten erop. En er is alweer veel de revue gepasseerd: vakanties, Bakkersvisie, carnaval en de Olympische Winterspelen. De schaatsen konden uit het vet en er waren een hevige storm en een historisch koude donderdag. Kortom: een stormachtig begin. Datzelfde zien we in de branche.