Sonneveld Group B.V.
Week van het Brood keert terug in 2022
'Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig'. Met die slogan wordt in de derde week van januari 2022 de Week van het Brood geïntroduceerd. De week is terug van weggeweest.
'Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig'. Met die slogan wordt in de derde week van januari 2022 de Week van het Brood geïntroduceerd. De week is terug van weggeweest.
Het Nederlands Bakkerij Centrum in Wageningen heeft voor de jaren 2022 en 2023 een nieuwe subsidie-aanvraag gedaan voor een broodpromotiecampagne in Nederland en België. De aanvraag is gedaan is samenwerking met het Instituut Brood & Gezondheid in België.
Iets vrolijks in moeilijke tijden kan geen kwaad. Niet dat dit de opzet is van het NBC bij de lancering van het e-kinderboek 'Kolletje en Dirk. Het knotsgekke broodboek', maar het helpt wel. Een korte preview van de verhalen die volgende week verschijnen, met brood in de hoofdrol.
De subsidie-aanvraag om een tweede EU-broodcampagne 'Brood! Goed verhaal' gefinancierd te krijgen, is door de Europese Commissie afgewezen. Het NBC dat de aanvraag namens zeven branchepartijen uit Nederland en België indiende, overweegt een herziene aanvraag.
Het eerste jaar van de Nederlands/Belgische imagocampagne 'Brood; goed verhaal' ligt achter ons. We mogen als bakkersbranche tevreden zijn met de aandacht die de campagne heeft gegenereerd.
74 procent van de Nederlanders ziet brood als cultureel erfgoed. Brood is onmisbaar in ons leven volgens 76 procent en 83 procent geeft aan brood te zien als een belangrijk onderdeel van een gebalanceerd dieet. Dit blijkt uit een onderzoek naar de perceptie van brood in opdracht van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC).
Nee, het heeft gelukkig niets te maken met het luchtalarm of het droogte-alarm van afgelopen zomer. Het gaat over de tweede fase van de EU-campagne 'Brood; goed verhaal'. Die gaat dit najaar van start. En dat is meer dan nodig. Want uit marktgegevens komt duidelijk naar voren, dat er in de eerste helft van dit jaar binnenshuis minder brood is gegeten.
Het is belangrijk voor bakkers om met een goed verhaal naar buiten te komen over hun producten richting de consument. 'Bakkers hebben lekkere én gezonde ingrediënten in handen, maar zouden er nog veel meer mee kunnen doen', zegt Astrid Kühlkamp, account & programmamanager van Wageningen Academy. Daarom biedt Wageningen Academy, samen met het European Bakery en Innovation Centre (EBIC), een ééndaags programma aan bakkers om hen bewuster te maken van de kansen die er zijn met voedingsvezels.
LNV-minister Carola Schouten is tegen EU-subsidiëring van campagnes zoals 'Brood. Goed verhaal'. De minister acht sectoren prima in staat zelf promotie te maken. NBOV en NVB zijn ervan overtuigd dat haar standpunt geen consequenties heeft voor de huidige broodpromotiecampagne.