Alles over Consument

Maurice Burger van BakePlus tijdens een workshop ijs(taart)bereiding, bavaraisebereiding met ijsgrondstoffen en taart decoreren.
Maurice Burger over de bakkerswinkel van de toekomst: 'Maatwerk met...

De extreme verhoging van de energieprijzen en stijgende inkoopkosten zorgen voor problemen bij bakkend Nederland. Dat maakt het essentieel om als bakker na te denken over de toekomst. Daarbij draait het volgens Maurice Burger, commercieel manager van Bakeplus, vooral om creatief ondernemerschap en het maken van keuzes. 'Denk heel goed na wat je maakt, hoe je dit maakt, wanneer je dit maakt en wanneer en aan wie je dit verkoopt.'

Consument grijpt steeds vaker naar brood van gisteren. Onverkocht brood van gisteren wordt bij Albert Heijn de volgende dag tot 11.00 uur met korting verkocht.
Inflatie zorgt voor meer verkoop restpartijen en producten tegen...

Als gevolg van de inflatie proberen Nederlanders zoveel mogelijk te besparen op de dagelijkse boodschappen. Het consumentenvertrouwen was volgens het CBS nog nooit zo laag. Uit onderzoek blijkt dat consumenten vaker grijpen naar brood van gisteren, restpartijen of producten die tegen de houdbaarheidsdatum zitten.

Weer minder brood verorberd in 2021, maar ambacht groeit tegen klippen op
Weer minder brood verorberd in 2021, maar ambacht groeit tegen...

Het totale broodvolume in Nederland is in 2021 met -4,2 procent gedaald naar een totaal van 783.388.000 kg. In 2020 was dit nog 817.617.000 kg. Het ambachtelijke bakkerijkanaal laat in 2021 een stijging zien in volume. Zo laten de nieuwste GfK-cijfers van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) zien.

Bakker Piet biedt de klant een totaalbeleving: de consument kan er terecht voor dagelijkse boodschappen, een luxe ontbijt of lunch, warme en koude gerechten (to-go) of er ter plekke iets nuttigen. De bakkers werken in het zicht, zodat er ook nog iets te kijken valt.
Voorkom het mislopen van omzet - met deze 6 principes win je de klant...

De klant is te beïnvloeden tot het doen van een aankoop door het toepassen van de zes beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Hoe werken deze principes en kun je ze toepassen in de bakkerswinkel? Marketing- en communicatiebureau MixCom zet ze op een rijtje.

Vegan appeltaart. Foto: Bakels Senior
Stijgende vraag naar plantaardige bakingrediënten

De vraag naar veganistische bakingrediënten stijgt tot 2025 jaarlijks met zo'n 5,6 procent. Deze groei wordt veroorzaakt door een toenemend aantal mensen dat een veganistisch dieet volgt, de stijgende vraag naar plantaardige ingrediënten, het stijgend aantal veganistische restaurants en voortdurend onderzoek en ontwikkeling in de bakkerijsector. Dat blijkt uit onderzoek van Smart Protein Project.

Google mobiliteitscijfers sinds het uitbreken van de coronacrisis.
Nog nooit zo druk in supermarkt sinds corona

Het is in de aanloop naar kerst nog ooit zo druk geweest in supermarkten sinds het uitbreken van de coronapandemie. De grote drukte op donderdag voor kerst blijkt ook uit het aantal pinbetalingen. In winkels voor voedings- en genotsmiddelen werd afgelopen donderdag 55 procent vaker gepind dan normaal, op de vrijdag voor kerst was dat 40 procent vaker dan normaal.

Voedselproducenten zijn volgens Schreijen al volop bezig met de gevolgen van prijsstijgingen, vooral in hun contracten. (foto: Shutterstock)
Prijsstijgingen: Consument betaalt de rekening

De prijzen van grondstoffen, energie en gas schieten omhoog. Uiteraard krijgen ook voedselproducenten met de gevolgen van deze prijsstijgingen te maken. En uiteindelijk ook de consument, zo denken enkele deskundigen. Want die betaalt uiteindelijk de rekening.

Echte Bakker in top 3 Beste Klantervaring
Echte Bakker in top 3 Beste Klantervaring

In de ranglijst van merken die volgens meer dan 5.000 Nederlanders dit jaar de beste klantervaring bieden, heeft de Echte Bakker de derde plaats bereikt. Daarmee is het merk eveneens één van de vijf nieuwkomers in de top 10 van merken die geroemd worden om hun klantervaring.

HAS Hogeschool. Foto: Archief Bakkerswereld
Nieuw aanbod van zes Engelstalige minors bij HAS Hogeschool

HAS Hogeschool heeft zes nieuwe Engelstalige minors voor derdejaars studenten ontwikkeld die inspelen op actuele maatschappelijke vraagstukken in de sector agro, food en leefomgeving en die vragen om een integrale aanpak. Eén van de minors, Creating an healthy food environment, richt zich op het makkelijker maken van gezonde voedselkeuzes voor consumenten.

Gemak neemt diverse vormen aan: eten bestellen steeds populairder
Gemak neemt diverse vormen aan: eten bestellen steeds populairder

Gemak heeft voor de consument lange tijd om 'zo gemakkelijk en zo snel mogelijk' gedraaid. Maar uit het grote consumententrendonderzoek Taste Tomorrow van Puratos blijkt dat gemak meerdere vormen begint aan te nemen. Het draait tegenwoordig ook om 24/7 beschikbaarheid, online bestellen en levering aan huis.