Alles over Friso berghuis

Foto ter illustratie: Shutterstock
strategie

Hoe dit slimme dashboard bakkers de controle (terug)geeft

Eén dashboard waarin alle beschikbare data worden gebundeld, zodat de bakker scherp kan sturen op cijfers. Dat is per bakkerij verschillend, al zijn er ook parallellen te trekken. Branchespecialisten Friso Berghuis en Jan Buitelaar gieten deze data in één vat, zodat de ondernemer (weer zelf) controle krijgt over zijn bakkerij.

Iets minder consumenten houden de omzet van de ambachtelijke bakkerszaken op peil als gevolg van (flink) hogere verkoopprijzen.
(Archieffoto Bakkerswereld ter illustratie , gemaakt bij Van Otten in Enter)
strategie

BakkerijMonitor 2023: bakkers zetten meer om met minder producten

De jaarcijfers van BakkerijMonitor over het jaar 2023 zijn binnen. Ze geven een hogere omzet in de ambachtelijke sector aan, maar ook een afname van de afzet. De hogere omzet bij ambacht is een direct gevolg van hogere verkoopprijzen. Zaterdag is nog altijd de beste verkoopdag, gevolgd door vrijdag, woensdag en donderdag.

De gevulde croissant van John Meinds, De Echte Bakker uit Onstwedde.
assortiment

Hoe begin je een hype op TikTok en waar moet je op letten?

TikTok blijkt een geweldig platform om je bakkerij te laten zien aan een groot en divers publiek. 'Je kunt er je creativiteit, humor en vakmanschap mee tonen, en zo je naamsbekendheid en klantenkring vergroten', zegt marketeer Joep Gommans. Hij duikt in het effect van TikTok en de crompouce-hype.

Gevulde croissants van Bakkerij Lex Brakenhoff.
bakkerijen

De crompouce-hype: wat is een goed moment om ermee te stoppen?

Dé TikTok-hit van de laatste weken is de crompouce van de ambachtelijke (banket)bakker. De gevulde croissant met roze topping kan je niet zijn ontgaan, waarschijnlijk heb je ze ook in je winkel liggen. Hoe wordt iets een hype en hoe lang ga je daarmee door? Oftwel: wanneer stop je weer?

'Blijf calculeren en sleutel aan je assortiment', aldus Berghuis. Foto: Jaws
ondernemen

Bestaansrecht onder druk, wat nu? 'Blijf sleutelen, ook al lijkt dat...

Wat moet de ambachtelijke bakker anno 2023 doen om zichzelf stevig(er) te verankeren als versspecialist? Vandaag laat Bakkerswereld marktonderzoeker Friso Berghuis aan het woord over dit onderwerp: 'Blijf sleutelen, ook als is dat lastig.'

 
Foto ANP/Robin Utrecht
ondernemen

In ons voortbestaan bedreigd, wat nu? Joep Gommans: 'Beloof minder en...

Wat kan de ambachtelijke bakker anno 2023 doen om zichzelf stevig(er) te verankeren als versspecialist? Bakkerswereld laat in een korte serie een aantal ondernemers en experts aan het woord over dit onderwerp. Vandaag marketeer Joep Gommans van Bakkerij Support: 'Maak fans van je klanten en medewerkers. En beloof minder.'

Foto: Shutterstock
energie

Bakkers bidden voor energienood: 'We hebben elkaar harder nodig dan...

Ondernemende bakkers komen woensdag 23 november om 12 uur bij elkaar om te bidden voor de energienood in Nederland. Het initiatief komt van een aantal mensen die dicht bij de sector staan en elkaar moreel willen ondersteunen.

Ondernemen

BakkerijMonitor heeft jaarcijfers over 2021 klaar - een tip van de...

2021 is wederom een bijzonder jaar geweest met lockdowns, winkel- en horecasluitingen. Bakkers konden gelukkig openblijven. De beroepsgroep deed het bepaald niet slecht als het gaat om winkelomzetten; bakkers met lunchrooms en veel leveringen aan de horeca hebben het aanzienlijk lastiger gehad. Een tip van de sluier van de jaarcijfers over coronajaar twee. Alvast twee tips: blijf calculeren en doe aan assortimentsbeheer.

Ondernemen

Bakkerijmonitor tot en met eerste week november - het blijft aan de...

Dat de winkelomzetten binnen de ambachtelijke (bakkerijen) van Nederland hoger liggen dan in dezelfde periode vorig jaar is inmiddels wel duidelijk. Maar ja, met omzetten zijn we er nog niet. Ook de kosten nemen toe, dus vooralsnog kunnen we zeker geen loftrompet opsteken. Het gaat immers om de knikkers die uiteindelijk overblijven onder aan de streep. Tussen de omzet en het resultaat valt nog aan heel veel knoppen te draaien.

Het aantal transacties nam toe in de ambachtelijke bakkerswinkels.  Foto: Koos Groenewold
Ondernemen

Winkelomzet ambacht stijgt met 10,7%

Deelnemers aan de BakkerijMonitor hebben hun winkelomzet over heel 2020 fors zien stijgen. Zowel het áantal transacties als de besteding pér transactie 'over de toonbank' nam toe.