Alles over Royal Smilde

Foto: Dawn Foods
Zo geef je jouw omzetmakers een 'Halloweentwist'

Halloween wordt in ons land steeds populairder. Ambachtelijke bakkers kunnen hier hun voordeel mee doen. Maar hoe zorg je voor een efficiënte werkwijze en een verrassend eindresultaat?

Foto: Dawn Foods / Royal Steensma
Kleinere porties maken het feestdagenassortiment nóg aantrekkelijker

Het aanbieden van kleinere porties biedt diverse kansen. Hiermee kun je het feestdagenassortiment nóg aantrekkelijk maken voor klanten die bewust met eten omgaan. Ook spreek je hiermee mensen aan die op zoek zijn naar gemak en variatie en het leuk vinden om nieuwe smaken en producten uit te proberen.

Investeringen in nieuwe productiefaciliteiten, zoals in Edam bij Smilde Bakery, hebben hun vruchten afgeworpen.
Royal Smilde versterkt marktpositie en breidt productiecapaciteit uit

Het bedrijfsresultaat van Royal Smilde komt in 2023 uit op €15,4 miljoen. Dat betekent een stijging van € 7,3 miljoen ten opzichte van het voorgaande jaar. Om deze groei te ondersteunen, blijft het bedrijf investeren in de uitbreiding van haar productiecapaciteit. Ook wordt ingezet op de ontwikkeling van een gezonder assortiment.

Foto: Zeelandia
Acht tips voor een succesvolle introductie van plantaardige producten

Door de toenemende belangstelling voor plantaardig voedsel, kun je als bakker bijna niet meer om deze trend heen. Maar hoe pak je dat aan? En op welke manier zet je je plantaardige assortiment op de kaart? Met deze acht tips introduceer je succesvol vegan lekkernijen.

Seaweed Food Solutions maakt zeewier-blends voor verschillende doeleinden.
Van hamburger tot brownie: scale-up maakt zeewier blends voor zoet en...

De scale-up Seaweed Food Solutions maakt zeewier-blends voor verschillende doeleinden in de voedingsindustrie. De blends kunnen volgens het bedrijf gebruikt worden in zowel zoete als hartige producten. Het bedrijf krijgt op verschillende vlakken hulp van Royal Smilde. VMT/Bakkerswereld sprak met commercieel manager Ivar de Bruin en medeoprichter Foppe Wiersma.

Een croissant gebakken met de plantaardige boter van Be Better My Friend.
Plantaardige botercultuur: de toekomst van patisserie

Be Better My Friend produceert, in samenwerking met Royal Smilde, plantaardige boter voor bakkers. Dat is volgens Joost Lindeman, medeoprichter en directeur, de toekomst. 'Plantaardige en vooral duurzame producten worden steeds belangrijker. Als de klant geen verschil proeft, waarom zou je dan niet voor de meest duurzame optie kiezen?'

Royal Smilde verbetert winst ondanks aanhoudend moeilijke marktomstandigheden
Royal Smilde verbetert winst ondanks aanhoudend moeilijke...

De marktomstandigheden waren afgelopen jaar uitdagend door de covid-19 crisis, aldus Royal Smilde. Dit komt doordat een relevant deel van de omzet van het bedrijf wordt gehaald uit de horeca- en cateringmarkt, zowel nationaal als internationaal. Desondanks zag het bedrijf haar netto-omzet stijgen met €23 miljoen naar € 246 miljoen.

Mijlpaal voor Smilde Bakery: nieuwbouw is gericht op verdere groei
Mijlpaal voor Smilde Bakery: nieuwbouw is gericht op verdere groei

De nieuwbouw van Smilde Bakery aan de Hamerstraat in Edam is officieel geopend door leden van zesde generatie van de familie Smilde. De flinke groei van het bedrijf, dat naast Edam ook vestigingen in Bolsward en Roden heeft, maakte het mogelijk om dit omvangrijke project te realiseren.

Demo oliebollen bakken met Hiljo Hillebrand
Demo oliebollen bakken met Hiljo Hillebrand

Royal Steensma organiseert op dinsdag 5 en woensdag 6 oktober in samenwerking met EverBake Group en Royal Smilde Natura weer een oliebollendemo met Meester Boulanger Hiljo Hillebrand. De demo vindt plaats in de Bakery Innovation Academy (BIA), onderdeel van de Food Innovation Academy (FIA) in Vlaardingen.

Impressie van het nieuwe bedrijfsgebouw van Royal Smilde in Edam.
Royal Smilde zet ondanks verlies investeringen onverminderd voort

Door de moeilijke marktomstandigheden vanwege de coronacrisis, heeft Royal Smilde het boekjaar 2020 met een netto omzet van € 223 miljoen afgesloten; een daling van € 11,6 miljoen in vergelijking met het voorgaande jaar. Op basis hiervan zijn de doelstellingen van het net voor de crisis ingezette strategische plan qua timing aan de realiteit aangepast. De forse groei-ambitie van het bedrijf blijft echter gehandhaafd.