Alles over Sinterklaas

Knallen, maar zachtjes

Knallen, maar zachtjes

Even. Even over saamhorigheid. Dat gevoel samen aan iets te werken, een mooi bedrijf, lekkere producten. Samen vol aan de bak te gaan, zeker in deze periode van het jaar. Knallen, niet met vuurwerk maar met oliebollen.

Foto: archief Bakkerswereld

Chocolade ondanks prijsstijging topfavoriet van de Sint

Strooigoed is dit jaar de meest gekochte Sinterklaaslekkernij. Ook chocoladeproducten zijn ondanks de prijsstijgingen onverminderd populair. Dat blijkt uit onderzoek van de VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten, onder 4.000 respondenten door het hele land.

Dubai-letters van Bakkerij Neplenbroek.

Meeliften op Dubai-trend? Chocoladeletters scoren, oliebollen blijven...

Na de succesvolle Dubai-repen worden nu steeds meer Dubai-chocoladeletters en -oliebollen aangeboden. Een nieuwe winstmaker, of toch niet? Arto van der Grijn en Evelien Neplenbroek geven hun visie.

De Pieten Baret van Sonneveld

Van Cheesedog tot Pietenbaret: deze noviteiten zagen we op het...

In het distributiecentrum in Steenwijk toonden leveranciers op het Bakeplus Event hun noviteiten. Deze varieerden van gemaksproducten tot kleinere porties en van een Cheesedog tot een Pietenbaret.

Archief Bakkerswereld

Chocolade: dit zijn de belangrijkste richtlijnen

Van de chocoladeletter met Sinterklaas, paaseitjes tot aan bonbons en pralinés; chocola is jaarrond in de bakkerijwinkel te vinden. In tal van smaken en vormen worden ze als ware kunststukken gepresenteerd. Waar moet je als bakker rekening mee houden bij de productie en de verkoop? Het NBC zet de belangrijkste richtlijnen op een rij.

Sinterklaascampagne 2024 biedt veel vrijheid voor de bakkers

Sinterklaascampagne 2024 biedt veel vrijheid voor de bakkers

Een grote grabbelton staat centraal tijdens de nieuwe Sinterklaascampagne 'Ohoh kom maar eens grabbelen' van Bakeplus. De nieuwe campagne beloont klanten niet alleen voor hun loyaliteit, maar geeft bakkers ook veel vrijheid, benadrukt Carine Wortelboer, marketeer van Bakeplus. 'Bakkers kunnen zelf hun actievoorwaarden bepalen.'

Wie zoet is krijgt lekkers: deze Sinterklaasproducten worden het meest verkocht

Wie zoet is krijgt lekkers: deze Sinterklaasproducten worden het...

Sinterklaas blijft het feest van de zoete lekkernijen. Koploper qua inkoop dit jaar is strooigoed, zoals pepernoten en kruidnoten. Dat wordt door 30% van de consumenten gekocht, gevolgd door de chocoladelekkernijen (16%).

Een smaakvolle amandelstaaf maken? Volg deze 'masterclass' in 6 stappen

Een smaakvolle amandelstaaf maken? Volg deze 'masterclass' in 6...

De gevulde banketstaaf met amandelspijs en een knapperige korst van bladerdeeg blijft onverminderd populair in november en december. Boterdeegspecialist Van der Pol hield onlangs een masterclass, waarbij het roomboter bladerdeeg extra tolerant een belangrijke basis vormt.

Vrachtschip Tres Hombres brengt puur op windkracht biologische Fairtrade cacaobonen naar de chocoladefabriek van de Chocolatemakers. Foto: ANP/ Hollandse Hoogte/Sander Koning

Écht duurzame chocoladeletters? Sinterklaas zeilt ze binnen

Chocolatemakers maakt namens Sinterklaas duurzame chocoladeletters van eerlijke cacao, die naar Nederland worden gezeild. Tenminste, een deel ervan. Wat maakt Chocolatemakers nou zo duurzaam? Dit artikel belicht hoe de producent zich onderscheidt van andere chocolademakers, onder ander met een secret ingrediënt.

De Beuling raakt in de vergetelheid, maar daardoor als noviteit juist weer geschikt om consumenten te verrassen. Foto's: Studio 38C

De beuling: bak eens een amandelstaaf in de vorm van een hoefijzer

Worden er nog beulingen gebakken? Er zullen weinig mensen zijn die het woord ooit gehoord hebben, laat staan een beuling hebben gegeten. Speciaal voor Bakkerswereld bakt Corné Boerenfijn van Bakkerij Verba deze vergeten lekkernij. Antje Scheper levert er de historische fijnproeverij bij.