Alles over Supermarkt

In de Jumbo wordt straks een gedeelte van het broodjes- en broodassortiment van Bakkerij van de Mortel verkocht, waaronder de prijswinnende Brabantse worstenbroodjes. Foto: Facebook
Bakkerij Van de Mortel kiest voor samenwerking met Jumbo: 'Ook na...

Bakkerij Van de Mortel en de Jumbo in Someren gaan vanaf 1 januari volgend jaar samenwerken. Hierbij wordt een gedeelte van het assortiment van de bakkerij in de plaatselijke Jumbo verkocht. In deze 24/7-economie is het volgens eigenaar Frank Driessen belangrijk om klanten ook na sluitingstijd van de bakkerswinkel te kunnen bedienen.

Consument grijpt steeds vaker naar brood van gisteren. Onverkocht brood van gisteren wordt bij Albert Heijn de volgende dag tot 11.00 uur met korting verkocht.
Inflatie zorgt voor meer verkoop restpartijen en producten tegen...

Als gevolg van de inflatie proberen Nederlanders zoveel mogelijk te besparen op de dagelijkse boodschappen. Het consumentenvertrouwen was volgens het CBS nog nooit zo laag. Uit onderzoek blijkt dat consumenten vaker grijpen naar brood van gisteren, restpartijen of producten die tegen de houdbaarheidsdatum zitten.

Ondernemersechtpaar Ronny en Esther van der Horst in hun nieuwe zaak. Foto Koos Groenewold.
Hoe supermarktkennis in Elspeet de aanpalende bakkerij gigantisch...

Plus-ondernemers Ronny en Esther van der Horst heropenden hun flink vergrote Bakkerij Piet pal naast hun supermarkt in Elspeet. De eerste tekenen van kruisbestuiving zijn al zichtbaar en de uitbaters gebruiken hun supermarktkennis om de bakkerij te pushen.

Wim Kannegieter, directeur Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij
Column Wim Kannegieter: De perfecte storm

De gebeurtenissen na 24 februari 2022 hebben een zeer grote invloed op de bakkerijsector. Dat lijkt een verschrikkelijke open deur. Is dat ook echt zo? Oekraïens graan wordt voor de NL-broodmarkt nauwelijks gebruikt. Ons graan voor brood komt vooral uit Frankrijk en Duitsland en een beetje (veel te weinig) uit Nederland. Dus geen probleem zou een argeloze waarnemer kunnen stellen.

Biologisch brood. Foto: NBC
Onderzoek gfk: vooral gezinnen en ouderen kiezen voor biologisch

Meer dan 96 procent van de huishoudens heeft het afgelopen jaar biologische producten gekocht. Vooral gezinnen met kinderen en pensioneerden met een hoog inkomen kiezen voor biologisch. Dat blijkt uit GfK-onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Bionext.

De vergisters van Circ zijn geschikt voor bedrijven die tussen de 30 en 600 kg voedselafval per dag hebben.
Onverkocht aandeel brood en banket in retail blijkt onveranderd hoog

Van het aandeel niet-verkochte producten in het retailkanaal wegen brood, afbakbrood en banket nog altijd het zwaarst. 7,8 procent van het totaal aan onverkochte artikelen, behoort tot deze productgroep.

Sunt brengt dertig duurzame merken aan tafel bij Albert Heijn
Sunt brengt dertig duurzame merken aan tafel bij Albert Heijn

Sunt, The Banana Factory opende vorige maand in samenwerking met Moyee, Mister Kitchen, Lazy Vegan & Fish Tales een pop-up SUPER-markt die de voedingsindustrie deed opschudden. Naar aanleiding hiervan mocht Sunt haar ideeën voor vernieuwing presenteren aan Albert Heijn. Dat heeft de potentiële opname van ruim dertig nog niet bij Albert Heijn beschikbare duurzame merken tot gevolg.

De game-changers van SUPER-markt willen het bewustzijn verder aanwakkeren.
SUPER-markt biedt game-changing alternatief voor regulier...

Om een duit in het zakje van duurzame voedselproductie te doen, bundelen 45 onafhankelijke Nederlandse merken hun krachten om een alternatief te bieden aan het reguliere assortiment in supermarkten. De SUPER-markt moet voor vrijwel ieder 'ouderwets' product een nieuwerwets en duurzamer alternatief bieden. Wat zit hierachter?

De biologische bakkerijen Van der Westen en Verbeek hebben de krachten gebundeld.
Bio-bakker Van der Westen neemt Bakkerij Verbeek over

De biologische bakkerijen Van der Westen en Verbeek hebben de krachten gebundeld. Bakkerij van der Westen heeft alle aandelen van Bakkerij Verbeek overgenomen. Beide bakkerijen produceren biologische brood en banket voor de bio-supermarkten en speciaalzaken.

Delhaize heeft in Aalst een winkel geopend naar eigen zeggen ‘volledig vernieuwd volgens een gloednieuw supermarktconcept’. Foto's: Delhaize
Bakkerij nieuwe Delhaize-supermarkt werkt met katoenen broodzakken

Delhaize heeft in Aalst een winkel geopend naar eigen zeggen 'volledig vernieuwd volgens een gloednieuw supermarktconcept'. Dat meldt zustervakblad Distrifood. In de bakkerij van de gloednieuwe supermarkt wordt met etiketten gewerkt die geprint worden per type brood. Ook wordt gebruik gemaakt van herbruikbare katoenen broodzakken in de strijd tegen overtollige verpakkingen.