Verleiding om ijsje te eten is groot - IJscentrum wijst op richtlijnen

Verleiding om ijsje te eten is groot - IJscentrum wijst op richtlijnen
Foto: Shutterstock

Met het mooie weer van de laatste en komende weken, nodigt veel mensen uit een lekker ijsje buiten de deur te eten. Bij alle evenementen en festiviteiten die vanwege de corona-quarantaine niet doorgaan, is dat nog een van de pleziertjes die wel kunnen. De Vereniging Ambachtelijk IJscentrum benadrukt de richtlijnen van het RIVM en komt met tips voor ondernemers om daarnaar te handelen.

Ook bakkers-banketbakkers die aan ijsverkoop doen, moeten zich houden aan de richtlijnen van het RIVM. De laatste weken ontstond veel verwarring over wat nu wel en niet mag, zegt de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum. Daarom nam de vereniging de landelijke richtlijnen en alle regionale verordeningen door om tot één duidelijke lijn te komen voor alle ijssalons. Met de adviezen kunnen ook bakkerij-ondernemers hun voordeel doen.

Advies en tips van het IJscentrum

De branchevereniging stelt in het advies twee doelen: handelen volgens de diverse verordeningen en het landelijk beleid, en rekening houden met het algehele advies van thuisblijven (algemeen belang). Dat heeft geleid tot onderstaand advies van de vereniging.

  • Afhalen mag. Dit betekent: géén consumptie in of in de omgeving van de ijssalon. Advies: communiceer de regels op de ramen en in de nabije omgeving.
  • Werk consumptie ter plaatse niet in de hand. Advies: haal banken en stoelen weg, Verkoop géén handijs. Geef hoorntjes en/of bakjes verpakt mee.
  • Houd 1,5 meter afstand. Dit geldt niet alleen voor klanten, maar ook voor personeel. Advies: zet strepen op de grond, zet schermen neer, zorg voor een in- en uitgang, begeleid zo je klanten.
  • Advies: creëer een soort afhaalloket en/of richt een webshop in.
  • Advies: om een goed deur- en rijbeleid te hanteren, zorg voor een gastheer/-vrouw bij de ingang. Deze zorgt voor naleving de 1,5-meterregel en consumptie in de (nabije) omgeving.
  • Advies: ondernemers die twijfelen over de maatregelen die ze hebben genomen, kunnen de gemeente vragen om hun werkwijze te beoordelen.

Dit advies is samengesteld op basis van de richtlijnen van het RIVM, een aantal gemeentelijke overheden en Koninklijke Horeca Nederland. De Vereniging Ambachtelijk IJscentrum vraagt alle ijssalons van Nederland vragen deze richtlijn te hanteren.

Weinig ruimte voor interpretatie

‘Met deze zes punten hopen we als branchevereniging één lijn te krijgen in de werkwijze van ijssalons. En zo min mogelijk de ruimte te geven voor eigen interpretatie. De vereniging doet een klemmend beroep op een ieder zijn verantwoordelijkheid. Met als doel: zo snel mogelijk dit coronavirus onder controle te krijgen, zodat de maatschappij weer kan functioneren. Het grote gevaar schuilt hem in het feit dat de regels door een ieder een klein beetje worden opgerekt. Zo bestaat het risico dat de landelijke overheid straks het besluit neemt om over te gaan op algehele sluiting. Met alle feestdagen en het mooie lenteweer moet niemand dit willen!’

IJs in hoorntjes

Het IJscentrum adviseert om geen ijs in hoorntjes te verkopen, maar dat gebeurt links en recht wel. ‘Dat zien wij ook, en daar is discussie over geweest’, zegt voorzitter Teun Loonen. ‘Want het nodigt uit tot directe consumptie. Maar ijs in hoorntjes verkopen is niet verboden en de consumenten willen het zo. Gemeenten die we hebben geraadpleegd, staan het ook toe. Daarom zeggen we: je bent als ondernemer verantwoordelijk voor wat er in je zaak en in de directe omgeving gebeurt. Wat de consument verder weg doet, daar is de ondernemer niet verantwoordelijk voor.’

Volgens Loonen is zo’n 60 procent van de ijssalons geopend. Dat percentage was eerst lager, maar door het mooie weer zijn meer zaken open gegaan. ‘Ze draaien wel omzet, maar het kan niet tippen aan de normale situatie op deze lentedagen. Er is natuurlijk totaal geen omzetsnelheid met maar een paar mensen in je winkel, en ondernemers hebben een beperkter assortiment. Wij maken ons best zorgen, en we zijn sterk afhankelijk van wat premier Rutte op 21 april gaat bekendmaken. Als de regels worden versoepeld, zal de schade nog meevallen. Als ijssalons op nul uitkomen, zijn ze al blij.’

Archieffoto ter illustratie, gemaakt bij Den Soeten Inval in Goes

Hoe socials en e-commerce de verkoop in de bakkerij stimuleren

Sociale media en e-commerce veranderen de manier waarop klanten producten ontdekken en kopen. Voor bakkers zijn dit uitgelezen kansen om zowel hun klantenbestand uit te breiden als een sterkere relatie met bestaande klanten op te bouwen.

Knallen, maar zachtjes

Knallen, maar zachtjes

Even. Even over saamhorigheid. Dat gevoel samen aan iets te werken, een mooi bedrijf, lekkere producten. Samen vol aan de bak te gaan, zeker in deze periode van het jaar. Knallen, niet met vuurwerk maar met oliebollen.

Ondernemen is volgens Hein Beerse aan het veranderen. ‘En daar moeten we het met elkaar regelmatig over hebben.'

MOC-voorzitter Beerse: 'Je staat er niet alleen voor, we kunnen...

Het ondernemerschap verandert voor een bakker in rap tempo. Er zijn uiteenlopende uitdagingen, variërend van de netcongestie en het vinden van nieuw personeel tot de tarweprijzen en het klimaatbeleid. Als het aan Hein Beerse, voorzitter van de Management Ondernemers Club (MOC) ligt, moet de bakker er op uit. 'Te veel collega's zijn productgericht en kijken niet naar elkaar.'

Foto: Archief Bakkerswereld

Cao-voorstel Industriële Bakkerijen laat werkdruk en personeelstekort...

De cao-onderhandelingen voor de industriële bakkerijen zijn vorige week gestart. De delegaties van de FNV, CNV en de werkgevers hebben hun voorstellen toegelicht. De vakbonden vragen om inflatiecorrectie en koopkrachtverbetering. Ze vinden het jammer dat er vanuit de werkgevers geen voorstellen zijn gedaan om echt iets te doen aan de hoge werkdruk en het personeelstekort.