Taste Tomorrow: 'Je bent wat je eet'

Taste Tomorrow: 'Je bent wat je eet'

Voeding, levensstijl en ethiek zijn nauwer met elkaar verbonden dan ooit. Consumenten willen verantwoorde voedingskeuzes maken, die niet alleen goed zijn voor hen, maar ook voor de planeet en iedereen die daarop leeft. Lokaal geproduceerd voedsel, afvalvrije verpakkingen en een eerlijke prijs voor de boer zijn kernwaarden binnen deze trend.

Grondstoffenleverancier Puratos laat eens per drie jaar een zeer omvangrijk en wereldwijd consumententrendonderzoek uitvoeren: Taste Tomorrow. De laatste versie van dit onderzoek omvat de input vanuit veertig verschillende landen en ruim zeventienduizend consumenten. Soms blijven de gesignaleerde trends jarenlang hetzelfde. Smaak en versheid bijvoorbeeld vormen al lange tijd twee belangrijke factoren bij de aankoop van bakkerijproducten. Nu en dan zijn er echter opvallende verschuivingen waar te nemen. Dat is onder andere het geval als het gaat om ethische levensstijl.

Duurzame keuzes

Uit voorgaande Taste Tomorrow-onderzoeken bleek dat consumenten vooral om hun eigen duurzaamheid denken. Zij maakten alleen duurzame keuzes, wanneer zij daar zelf baat bij hadden.

Uit het meeste recente onderzoek van Puratos blijkt echter dat consumenten steeds meer om andere mensen én om de planeet geven. Dit betekent dat de boeren die betrokken zijn bij de voedingsindustrie en de impact van deze industrie op het milieu worden meegenomen in de ethische afwegingen die men rondom de aankoop van brood- of banketproducten maakt. Ongeveer drie op de tien consumenten is vastbesloten om het koopgedrag aan te passen aan meer ethische voedselconsumptiepatronen.

'Ik ben wat ik eet’: met deze stelling is de helft van alle Nederlanders het inmiddels eens”

Eén planeet

Met name millennials, grofweg de groep mensen die is geboren tussen 1980 en 2000, willen dat hun keuzes op het gebied van voeding in overeenstemming zijn met hun ethische waarden. ‘Ik ben wat ik eet’: met deze stelling is de helft van alle Nederlanders het inmiddels eens. En verantwoord eten gaat voor hen verder dan alleen persoonlijk voordeel. Het gaat vooral om de volgende drie hoofdonderwerpen: planeet, mensen en toekomstige generaties.

Consumenten zijn zich er in toenemende mate van bewust dat we slechts één planeet hebben. Daarom hechten ze veel waarde aan duurzaam geproduceerde producten en proberen het gebruik van plastic verpakkingen te beperken bij de aankoop van voedsel. Ook wordt rekening gehouden met dierenwelzijn en met eerlijke, liefst lokaal verkregen en verwerkte ingrediënten.

Oplossingen voor voedseltekorten

Omdat bijna negentig procent van alle ondervraagden in de toekomst voedseltekorten verwacht, staan ze open voor mogelijke oplossingen. Er bestaat alleen nog wel een groot verschil tussen de mogelijkheid zien en deze eventueel ook zelf willen toepassen. Voor het gebruik van minder bewerkte voeding of voeding die dichter bij de natuur staat, lopen veel consumenten warm. Omdat dit minder vraagt op het gebied van water en energie, zou het de ecologische footprint kunnen verkleinen.

Van het gebruik van insecten, laboratoriumvlees of genetische gewassen, raken consumenten vooralsnog minder enthousiast. Er bestaat dus nog een groot verschil tussen ‘zeggen’ en ‘doen’.

Bakkerijconcepten voor de vegan lifestyle

Vegetarisch, biologisch of veganistisch eten maakt duidelijk deel uit van een ethische levensstijl. Ruim één op de drie Nederlandse consumenten gelooft dat veganistisch, dat wil zeggen honderd procent plantaardig eten een positief effect heeft op het milieu. Eén op de vijf neemt aan dat het bijdraagt aan een betere gezondheid. Een kwart van de Nederlanders verwacht meer vegan of plantaardige producten te kopen. Diverse bakkerijconcepten springen hier op in.

Puravita Puratos Taste Tomorrow

Bakkers Bakery

Deze veganistische bakkerij in Amsterdam bakt veganistische zoetigheden, zoals taarten, brownies, koekjes, energierepen en bananenbrood voor restaurants en cateraars. De bakkerij richt zich op vegan ingrediënten en laat geraffineerde suiker achterwege. Veel producten worden ‘rauw’ geproduceerd, wat betekent dat ze niet boven de 42°C worden verhit. Hierdoor worden enzymen, mineralen en vitamines behouden.

Gu-i

Gu-i, Esperanto voor ‘genieten’, heeft als missie mensen te laten ontdekken hoe lekker plantaardig eten kan zijn. Deze veganistische take-away in Gent serveert uitsluitend voedsel dat vrij is van dierlijke producten, geraffineerde suikers en kunstmatige smaak- en conserveringsmiddelen.

Puravita

Puratos heeft onder de naam Puravita meergranen mixen in het assortiment, die allemaal 100 procent vegan zijn. Alle broden in deze lijn bevatten minstens evenveel vezels als volkorenbrood, zijn vegan (dus ook lactosevrij) en beschikken daarnaast stuk voor stuk over extra gezondheidseigenschappen. Meergranenbroden met meerwaarde dus! De broden zijn verkrijgbaar in verschillende smaakprofielen, zodat je als bakker je klanten een gezond en breed assortiment kunt bieden. Kijk voor leuke recepten met Puravita op www.puratos.nl.

Vegan appelcakeRecept: vegan appelcake

Puratos heeft een 100% plantaardige cakemix in het assortiment opgenomen om vegan cakeproducten te kunnen bereiden. De 100% plantaardige cakemix biedt een grote flexibiliteit, kent een eenvoudige bereidingswijze en is geschikt voor zowel gevulde als naturel cake.

Zetdeeg:

  • 1.000 gram Tegral Satin Cream Cake Plant-Based
  • 300 gram Aristo Cake
  • 100 gram tarwebloem (patent)
  • 105 gram water
  • 50 gram citroenrasp

Beslag:

  • 1.000 gram Tegral Satin Cream Cake Plant-Based
  • 100 gram tarwebloem (patent)
  • 5 gram gemengd bakpoeder
  • 3 gram kaneel
  • 220 gram zonnebloemolie
  • 400 gram water

Vulling:

  • 750 gram abrikozenvulling
  • 2.500 gram appelblokjes 15x15 mm (vers)

Afwerking:

  • 500 gram Harmony Ready Briant
  • 75 gram Süsser Schnee decoreersuiker
  • 50 gram pistachenootjes (gebrand)
  • 100 gram abrikozenstukjes 8x8 mm

Werkwijze:

Meng de grondstoffen voor het deeg kort tot een homogeen samenhangend deeg. Meng de grondstoffen voor het beslag gedurende twee minuten op lage en drie minuten op gemiddelde snelheid. Rol het deeg uit op 4 mm dikte (155 gram) en fonceer de bakvorm ø 18cm met het deeg. Breng een laag van 75 gram abrikozenvulling aan op de bodem. Breng een laag cakebeslag van 200 gram aan op de abrikozenvulling. Hier bovenop 250 gram appelblokjes. Bakken gedurende circa 45 minuten (rotatieoven 155°C, deckoven 190°C). Na het afkoelen afgeleren met de Harmony Ready Briant en de buitenrand bestrooien met Süßer Schnee. Het middenvak decoratief bestrooien met abrikozenstukjes en pistachenootjes.

Dit artikel is gesponsord door Puratos

Plantaardig bakken? Met deze tips worden jouw croissants onweerstaanbaar

Plantaardig bakken? Met deze tips worden jouw croissants...

Het aanbieden van plantaardige producten biedt kansen. Maar hoe zorg je voor een perfect eindresultaat? In dit artikel vertelt Joost Lindeman, medeoprichter en directeur ven Be Better My Friend, hoe je met plant-based croissants het verschil kunt maken.

Foto: Kotug/Ofi

Kort nieuws: E-duwbak verduurzaamt cacao-transport, Bakker Bart...

In dit overzicht vind je korte nieuwsberichten, die mogelijk je interesse hebben. Ze worden hier gebundeld en steeds aangevuld met nieuwe berichten. Vandaag de invoering van een elektrische duwbak die duurzaam cacao-transport in Nederland vooruit helpt. En Bakker Bart vernieuwt de zaak in Wageningen.

Foto: Puratos

Met jouw brood een onweerstaanbare indruk maken? Decoraties zorgen...

Een op de twee consumenten denkt dat voedsel dat er goed uitziet ook goed smaakt. En smaak blijft voor consumenten de belangrijkste factor voor herhalingsaankopen. Dat blijkt uit het consumententrendonderzoek Taste Tomorrow van Puratos. Om het brood er aantrekkelijk te laten uitzien, spelen decoraties een belangrijke rol. Hoe zorg je voor het onderscheid?

Werkdruk is een van de onderwerpen die ook in de horeca worden aangepakt. Foto: MissPublicity

Leren van topchefs: 'Allang geen anonieme keukenkapiteins meer'

Trends in andere voedselsectoren zijn ook van invloed op de brood- en banketsector, de patisserie en chocolaterie. In dit artikel de visie van horeca-chefs op de trends die zij de komende jaren voor de horeca zien. De Horecava 2025 neemt er een voorschot op.