Wat zijn de trends in licht in de bakkerijbranche? ‘De afgelopen jaren zijn de trends gelijk gebleven’, zegt Cor den Tuinder, senior accountmanager bij Lixero. ‘Bakkers vinden het belangrijk dat het licht in hun winkel een warme, huiselijke sfeer geeft. En de meeste bakkers hebben dat goed voor elkaar. Vrijwel alle bakkers zorgen voor een goed lichtplan, waarmee ze die sfeer weten te creëren.’ Den
Tuinder vertelt dat dit tien jaar geleden nog geen vanzelfsprekendheid was. ‘In die tijd waren er ook ondernemers die een goed lichtplan te duur vonden en zelf aan de slag gingen. Je zag dat ze de verkeerde kleur- temperatuur kozen of de verkeerde bundel. Die tijd is echt voorbij. Ondernemers weten wat licht doet met de sfeer van de bakkerij en zijn bereid om hierin te investeren.’
Ontwikkeling in techniek
Een ontwikkeling die wel duidelijk zichtbaar is, is dat de techniek verbetert. ‘Dat is een continu proces’, zegt de accountmanager. ‘We hebben steeds minder vermogen nodig om de juiste hoeveelheid licht te leveren. Ook de kwaliteit van led-verlichting is de afgelopen jaren sterk verbeterd. Toen led-verlichting net op de markt kwam, was het erg kil licht. Het heeft vrij lang geduurd voordat fabrikanten erin slaagden om met led dezelfde lichtkleur te creëren als met gas-ontladingslampen. Toch is dat inmiddels wel gelukt. We kunnen nu met led dezelfde warme sfeer creëren als met traditioneel licht.’
Led-verlichting is bovendien een stuk goedkoper geworden. Voor een lichtplan dat vroeger bijvoorbeeld zo’n 5.000 euro kostte, ben je nu met 3.500 euro klaar. Led-verlichting levert een energiebesparing op van zo’n 25 tot 33 procent. Daardoor hebben de meeste ondernemers de investering in zo’n vier jaar terugverdiend. En led-verlichting is minder snel aan vervanging toe. De meeste led-lampen gaan zo’n acht jaar mee. ‘Toch is die besparing voor de meeste bakkers niet de belangrijkste reden om in led te investeren’, zegt Den Tuinder. ‘Voor bakkers is het vooral belangrijk dat de uitstraling klopt. En dat is bij led het geval. We weten ook met led-verlichting de sfeer te creëren die bij de bakkerij past.’
Industriële look
Den Tuinder vertelt dat er door de jaren heen meer trends langsgekomen zijn. Zo is er een tijd geweest dat steeds meer bakkers kozen voor een industriële look. Veel plafonds werden gesloopt, waardoor de kabelgoot in het zicht kwam. ‘Veel bakkerijen hebben daardoor meer hoogte gekregen. Toch blijft het voor bakkers, ook in die panden, belangrijk om een warme, huiselijke sfeer te creëren. Het mag geen kille bedoeling worden, ook niet als het pand een industriële look heeft. We hebben lichtplannen gemaakt die, ook in die panden, de juiste sfeer creëren.’
Daarnaast heeft Lixero producten in haar assortiment die aansluiten bij die industriële look. Ze hebben bijvoorbeeld klokarmaturen uit Oost-Europese fabriekshallen omgebouwd tot lampen. ‘Deze armaturen passen goed bij een authentieke, industriële uitstraling en zorgen er bovendien voor dat de producten sfeervol worden uitgelicht.’
Ook ziet Den Tuinder dat, met name in België, de grote, luxe bakkerijconcepten in opkomst zijn.
‘We zijn er trots op dat we ook voor dit soort concepten het lichtplan mogen verzorgen. Het bijzondere aan deze concepten is dat al het mooie van licht hierin samen komt. Bonbons moet je natuurlijk op een andere manier uitlichten dan brood. En de bakkerij vraagt om een ander lichtplan dan een eetcafé. In deze grote bakkerijconcepten komen al die elementen samen. Wij creëren een sfeer die bij het concept past.’
Half woord genoeg
Tegelijkertijd voelt Cor zich ook nog altijd thuis bij de kleinere bakkerijen op de hoek die zich weten te onderscheiden in het lokale marktgebied. ‘De bakkers willen eigenlijk helemaal niet met verlichting bezig zijn. Zij houden van hun vak en willen zich daarop focussen. Voor deze bakkers is het fijn dat we al meer dan 30 jaar aan bakkerijen leveren. Daardoor weten we in een gesprek al heel snel wat ze willen en wat ze bedoelen. We hebben aan een half woord genoeg. En we kunnen een lichtplan leveren dat echt bij hen past.’
Bovendien ziet hij dat steeds meer kleinere bakkerijen een onderdeel worden van een grotere keten. Ook dan merkt hij dat het een voordeel is dat Lixero al jaren aan de bakkerijbranche levert. ‘We hoeven maar één keer met de ondernemer om tafel te zitten om precies te weten wat hij wil en hoeveel budget hij hiervoor vrij wil maken. Dat geeft ons al voldoende informatie om zijn ideeën perfect toe te passen in al zijn winkels.’
Dit artikel is gesponsord door Lixero