Vincent van Dijk is marketingmanager Nederland bij Puratos, een internationale leverancier van grondstoffen en ingrediënten voor de bakkerij-, banket- en chocoladebranche. Van Dijk vertelt dat Puratos grote waarde hecht aan consumentenonderzoek: 'Uit dit eigen consumentenonderzoek kunnen we trends voor de komende jaren filtreren en daarop baseren wij onze productontwikkeling en ondersteunen we onze klanten.'
Eigen consumentenonderzoek
Van Dijk: 'Het Taste Tomorrow-onderzoek bestaat uit drie onderdelen. Ten eerste het consumentenonderzoek, waarbij iedere twee tot drie jaar wereldwijd zo’n 19.000 consumenten worden ondervraagd. Het tweede onderdeel is onze online Trendradar. Die radar is gebaseerd op artificial intelligence die we aan de verschillende social media koppelen. Hieruit komen bijvoorbeeld de meest gebruikte woorden in onze sector naar voren en daarmee de trends. Zo zagen we bijvoorbeeld dat 'desem' wereldwijd het derde meest besproken onderwerp was op social media in 2020. Tot slot volgen wij in verschillende internationale steden een aantal zogenoemde foodies. We vragen waarop zij bepaalde keuzes baseren, wat er gaande is om hen heen op eetgebied en wat zij zelf graag zouden willen zien.'
De uitkomsten van de onderzoeken deelt Puratos graag, met als doel de bakker te helpen met het bepalen van een assortiment waarmee hij zich kan onderscheiden.
Online aankopen nemen sterk toe
Van Dijk: 'Van de Nederlanders geeft 15% aan maandelijks online boodschappen te doen. Dit is een verdubbeling ten opzichte van drie jaar geleden. Wanneer we kijken naar online aankopen van zowel brood als banket, dan zijn deze zelfs meer dan verdubbeld. Deze trend heeft tijdens de Covid-19-pandemie wel een versnelling doorgemaakt. Er zijn al apps die een bakkerij kan gebruiken om haar eigen online bestelsysteem te maken, zoals Bakeronline.'
'Diegenen die nog niet online aankopen, geven als belangrijkste reden aan dat zij het persoonlijke contact missen bij een online aankoop,' vervolgt van Dijk. 'Daarom is het niet verbazingwekkend dat 91% van de Nederlanders aangeeft dat ze niet willen dat de winkels uit het straatbeeld verdwijnen. Maar de verwachtingen die men heeft omtrent het winkelen zijn wel degelijk veranderd. Het wordt steeds meer een ervaring waarin het digitale en fysieke winkelen steeds meer hand in hand gaan. Een op de drie consumenten geeft ook aan dat zij geïnspireerd willen worden door een uitgebreid online productaanbod.'
Persoonlijke gezondheid gaat steeds meer een rol spelen
'Drie jaar geleden zagen we al dat gezondheid een steeds grotere rol ging spelen in de aankoopbeslissingen. De verwachtingen omtrent voeding zijn daardoor ook veranderd. De verwachting van voeding beweegt steeds meer richting holistische gezondheid (fysiek en mentaal welzijn), bereikt door het verwijderen van de "ongezonde" ingrediënten, bijvoorbeeld suikers en vetten, of het toevoegen van meer poweringrediënten, zoals vezels.'
'Voeding moet niet alleen voedzaam zijn, maar men verwacht dus ook dat voeding een rol speelt in het versterken van de gezondheid. Denk hierbij aan darmflora, immuniteit en mentale balans. Daardoor zien we de populariteit stijgen voor bijvoorbeeld gefermenteerde producten, zoals desem, maar ook producten met noten, fruit en vezels. Puratos gaat dan ook meer op Gezond & Vitaal inzetten.'
Plant-based oftewel plant-‘aardige’ voeding
'Een onderwerp waar we uiteraard niet meer omheen kunnen is plant-based,' vervolgt van Dijk. 'Een trend die nog steeds onverminderd hard groeit. Van de Nederlanders koopt 63% maandelijks plant-based voedsel. Maar waarom kiest de consument daar nu voor? Ongeveer de helft van de mensen geeft aan dat zij plant-based gezonder vinden dan dierlijk voedsel. Een andere reden is de positieve impact op de natuur.'
'Puratos heeft ook plant-based producten in het assortiment en blijft daarbij zo dicht mogelijk bij de vertrouwde smaak en kwaliteit. Want de consument wil geen concessie doen op het gebied van smaak.'
Ethische keuzes spelen mee
'Mensen vinden het daarnaast steeds belangrijker dat bij het maken van een product rekening wordt gehouden met het effect op onze planeet, maar ook met het effect op de mensen. Wanneer we kijken naar het eerste, dan zien we dat consumenten zich meer en meer bezighouden met het tegengaan van verspilling.'
'Consumenten krijgen steeds meer interesse in producten die zijn gemaakt van hergebruikte grondstoffen. Daarom kijken wij naar de mogelijkheden om upcycled brood te kunnen maken, met ingrediënten die normaal gesproken verloren zouden gaan als bijproduct in een productieproces.'
Toekomst van de bakkerij
Van Dijk besluit: 'De consument wil niet dat de bakker verdwijnt uit het straatbeeld en verwacht in de toekomst steeds meer een combinatie tussen fysiek en online en aanbod dat past in de ontwikkelingen van een gezondere levensstijl met daarbij ook ethische afwegingen. Maar het moet vooral ook lekker blijven!'