Aanjager van Global Bakers, Johan Pater, is verrukt over Colombia. 'Het is een parel van een land, nog authentiek, met lieve mensen, swingende cultuur en prachtige natuur. Wereldsteden, een groeiende middenklasse en stevige ontwikkelingen, maken Colombia zowel een interessante zakelijke handelspartner, maar zeker ook een land waar je wilt zijn, ruiken, voelen en proeven', laat hij weten.
Tijdens de reis worden Bogotá, Medellín en de koffieregio bezocht. Hier wordt onder meer inzicht gegeven in de zakelijke kansen die het land te bieden heeft in de bakkerij en in de voedingsindustrie.
Het is niet de eerste reis die onder aanmoediging van Johan Pater wordt georganiseerd. Voor de corona-pandemie organiseerde Global Bakers geregeld ontdekkingsreizen om bakkerij-ondernemers te inspireren. Zo bezochten de Global Bakers in 2018 en 2019 respectievelijk Iran en IJsland.
De reizende bakkers kunnen tijdens de trip in Colombia het land ontdekken, inspiratie opdoen en netwerken. Ook wordt de Alimentec voedingsbeurs, powered by Anuga, bezocht, is er gelegenheid de ambassadeur in Colombia te ontmoeten en is er voldoende ruimte voor (persoonlijke) bedrijfsbezoeken. Afhankelijk van de persoonlijke wensen van de deelnemers wordt dit programma later verder ingevuld.
Voorbeelden van bedrijven die bezocht kunnen worden zijn Rappi, Tostao, Crepes & Waffels, Juan Valdez, Café, Brot, Oma, Pan pa´ya, Justo & Bueno, Fit Garten, Zeelandia en Bimbo Colombia.
Voor nadere informatie, het reisprogramma en eventuele inschrijving, volg deze link.
Holland House Colombia kent de markt
Mede-organisator is directeur Jan Willem van Bokhoven (39) van Holland House Colombia. Hij kent het land, waar hij sinds 2013 woont, goed. Holland House Colombia begeleidt Nederlandse ondernemers op de Colombiaanse markt. Van Bokhoven laat weten dat ruim 300 Nederlandse bedrijven zich de afgelopen jaren in Bogotá vestigden, terwijl 1.000 nieuwe exporteurs ervhun weg vonden.
'In deze functie combineer ik mijn ervaring in het opzetten van export richting Latijns-Amerika met mijn passie om Nederlandse ondernemers te wijzen op de kansen die onvoldoende benut worden in opkomende markten', aldus Van Bokhoven.
Nieuwe graanschuur?
Met een grote variëteit aan productiegebieden en immens beschikbaar landbouwareaal, wordt Colombia door de FAO omschreven als een van de toekomstige voeders van de wereldbevolking.
Op logistiek vlak heeft het land in de afgelopen jaren een indrukwekkende inhaalslag gemaakt. Daarnaast is Colombia een inspiratiebron voor innovatieve en unieke business modellen. Bedrijven als Tostao, Rappi, Crepes & Waffels en Justo & Bueno zijn hier goede voorbeelden van.
Colombia is de derde grootste economie van Latijns-Amerika en in 2021 groeit het BBP naar verwachting met 7,7%. Als een van de CIVETS* behoort Colombia tot de belangrijkste opkomende economieën. De gunstige ligging in Latijns-Amerika, grenzend aan twee oceanen, verschillende agro[1]ecologische zones, het open handelsklimaat en de rijke cultuur maken Colombia tot een goede handelspartner voor Nederlandse organisaties.
*Civets zijn landen die internationaal als veelbelovend worden gezien vanwege een relatief goed investeringsklimaat, adequaat economisch beleid en ontwikkelde financiële sector, een snel groeiende middenklasse, relatief jonge bevolking en de stabiele politieke situatie.
Healthy food
Op het gebied van 'healthy food' behoort Colombia – mede dankzij een overweldigende biodiversiteit – internationaal tot de meest aansprekende landen. Bakkerijen specialiseren zich meer en meer in glutenvrije producten, suikervrije producten, cholesterolvrije producten, natriumarme producten en vezelrijk brood, muffins en koekjes.
Ook andere innovatieve en unieke producten zoals quinoa brownies, dieetkaramelkoekjes, sojabrood, amaranttruffels, kokosrijstbrood, maisbrood met olijfolie en roggebrood met noten worden op de markt gebracht.