Global Bakers zet Columbia-reis op poten voor food-ondernemers

Global Bakers zet Columbia-reis op poten voor food-ondernemers

Global Bakers heeft samen met Holland House in Colombia een studiereis samengesteld voor bakkerij-ondernemers die hun blikveld willen verruimen in dit deel van de wereld. De reis, van 4 tot en met 11 juni 2022, biedt ruimte voor een zakelijke kennismaking met de Colombiaanse markt en geeft voldoende netwerkgelegenheid.

Aanjager van Global Bakers, Johan Pater, is verrukt over Colombia. 'Het is een parel van een land, nog authentiek, met lieve mensen, swingende cultuur en prachtige natuur. Wereldsteden, een groeiende middenklasse en stevige ontwikkelingen, maken Colombia zowel een interessante zakelijke handelspartner, maar zeker ook een land waar je wilt zijn, ruiken, voelen en proeven', laat hij weten.

Het is een parel van een land, nog authentiek, met lieve mensen, swingende cultuur en prachtige natuur”

Tijdens de reis worden Bogotá, Medellín en de koffieregio bezocht. Hier wordt onder meer inzicht gegeven in de zakelijke kansen die het land te bieden heeft in de bakkerij en in de voedingsindustrie.

Het is niet de eerste reis die onder aanmoediging van Johan Pater wordt georganiseerd. Voor de corona-pandemie organiseerde Global Bakers geregeld ontdekkingsreizen om bakkerij-ondernemers te inspireren. Zo bezochten de Global Bakers in 2018 en 2019 respectievelijk Iran en IJsland.

De reizende bakkers kunnen tijdens de trip in Colombia het land ontdekken, inspiratie opdoen en netwerken. Ook wordt de Alimentec voedingsbeurs, powered by Anuga, bezocht, is er gelegenheid de ambassadeur in Colombia te ontmoeten en is er voldoende ruimte voor (persoonlijke) bedrijfsbezoeken. Afhankelijk van de persoonlijke wensen van de deelnemers wordt dit programma later verder ingevuld.

Voorbeelden van bedrijven die bezocht kunnen worden zijn Rappi, Tostao, Crepes & Waffels, Juan Valdez, Café, Brot, Oma, Pan pa´ya, Justo & Bueno, Fit Garten, Zeelandia en Bimbo Colombia.

Voor nadere informatie, het reisprogramma en eventuele inschrijving, volg deze link.

Het interieur van Brot & Café in Bogotá. 
Foto: social
Het interieur van Brot & Café in Bogotá. Foto: social

Holland House Colombia kent de markt

Mede-organisator is directeur Jan Willem van Bokhoven (39) van Holland House Colombia. Hij kent het land, waar hij sinds 2013 woont, goed. Holland House Colombia begeleidt Nederlandse ondernemers op de Colombiaanse markt. Van Bokhoven laat weten dat ruim 300 Nederlandse bedrijven zich de afgelopen jaren in Bogotá vestigden, terwijl 1.000 nieuwe exporteurs ervhun weg vonden.

'In deze functie combineer ik mijn ervaring in het opzetten van export richting Latijns-Amerika met mijn passie om Nederlandse ondernemers te wijzen op de kansen die onvoldoende benut worden in opkomende markten', aldus Van Bokhoven.

Nieuwe graanschuur?

Met een grote variëteit aan productiegebieden en immens beschikbaar landbouwareaal, wordt Colombia door de FAO omschreven als een van de toekomstige voeders van de wereldbevolking.

Op logistiek vlak heeft het land in de afgelopen jaren een indrukwekkende inhaalslag gemaakt. Daarnaast is Colombia een inspiratiebron voor innovatieve en unieke business modellen. Bedrijven als Tostao, Rappi, Crepes & Waffels en Justo & Bueno zijn hier goede voorbeelden van.

Colombia is de derde grootste economie van Latijns-Amerika en in 2021 groeit het BBP naar verwachting met 7,7%. Als een van de CIVETS* behoort Colombia tot de belangrijkste opkomende economieën. De gunstige ligging in Latijns-Amerika, grenzend aan twee oceanen, verschillende agro[1]ecologische zones, het open handelsklimaat en de rijke cultuur maken Colombia tot een goede handelspartner voor Nederlandse organisaties.

*Civets zijn landen die internationaal als veelbelovend worden gezien vanwege een relatief goed investeringsklimaat, adequaat economisch beleid en ontwikkelde financiële sector, een snel groeiende middenklasse, relatief jonge bevolking en de stabiele politieke situatie.

Healthy food

Op het gebied van 'healthy food' behoort Colombia – mede dankzij een overweldigende biodiversiteit – internationaal tot de meest aansprekende landen. Bakkerijen specialiseren zich meer en meer in glutenvrije producten, suikervrije producten, cholesterolvrije producten, natriumarme producten en vezelrijk brood, muffins en koekjes.

Ook andere innovatieve en unieke producten zoals quinoa brownies, dieetkaramelkoekjes, sojabrood, amaranttruffels, kokosrijstbrood, maisbrood met olijfolie en roggebrood met noten worden op de markt gebracht.

Zoete koeken met karamel of kokos.
Foto: Shutterstock
Zoete koeken met karamel of kokos. Foto: Shutterstock
Anne Mieke Ravenshorst

Anne Mieke Ravenshorst

Redacteur/coördinator Bakkerswereld

Studeerde journalistiek en voorlichting. Via haar werk als verslaggever bij regionale media kwam ze terecht bij Bakkerswereld, het vakblad waarop ook haar ouders geabonneerd waren. Ze werkte vervolgens jarenlang als eind- en featureredacteur bij het Agrarisch Dagblad en bij diverse vakbladen in de retailbranche: boer-bakker-bolletje. Anne Mieke hervond haar 'roots' bij Bakkerswereld, dat inmiddels veel meer is dan een magazine; de online-omgeving wordt steeds belangrijker. Op deze beknopte redactie werkt zij als (eind-)redacteur en coördinator, waarin ze wordt bijgestaan door een vertrouwd team freelancers.

Het is de tijd van het jaar: kersverse partners Leon Prins (l) en Jaco Wolfert bakken oliebollen. Foto's: Prins/Wolfert

Jong en gedreven - Leon Prins: 'Deze kans heb ik met beide handen...

Op zijn 13e kwam Leon Prins erachter dat hij bakker wilde worden. Daar heeft hij werk van gemaakt. Acht jaar later neemt hij Echte Bakker De Koning over in Puttershoek, samen met Jaco Wolfert. Leon vertelt over zijn ervaring als jonge bakker en ondernemer.

Ondernemen is volgens Hein Beerse aan het veranderen. ‘En daar moeten we het met elkaar regelmatig over hebben.'

MOC-voorzitter Beerse: 'Je staat er niet alleen voor, we kunnen...

Het ondernemerschap verandert voor een bakker in rap tempo. Er zijn uiteenlopende uitdagingen, variërend van de netcongestie en het vinden van nieuw personeel tot de tarweprijzen en het klimaatbeleid. Als het aan Hein Beerse, voorzitter van de Management Ondernemers Club (MOC) ligt, moet de bakker er op uit. 'Te veel collega's zijn productgericht en kijken niet naar elkaar.'

Joep Gommans Foto: Bert Jansen

Online ondernemen: 'Makkelijker dan het lijkt'

Ik merk dat online ondernemen voor veel bakkers vaak als een soort digitaal doolhof voelt. Terwijl de kern van ondernemen, of je dat nou online of offline doet, hetzelfde is: fans maken, de lekkerste producten bakken, ze aantrekkelijk presenteren en jezelf onderscheiden van de rest.

Foto: Archief Bakkerswereld

Cao-voorstel Industriële Bakkerijen laat werkdruk en personeelstekort...

De cao-onderhandelingen voor de industriële bakkerijen zijn vorige week gestart. De delegaties van de FNV, CNV en de werkgevers hebben hun voorstellen toegelicht. De vakbonden vragen om inflatiecorrectie en koopkrachtverbetering. Ze vinden het jammer dat er vanuit de werkgevers geen voorstellen zijn gedaan om echt iets te doen aan de hoge werkdruk en het personeelstekort.