NVWA: 'Allergenenbeleid bij meer dan helft retail, ambacht en horeca niet op orde'

NVWA: 'Allergenenbeleid bij meer dan helft retail, ambacht en horeca niet op orde'

De NVWA constateert dat bedrijven in retail, ambacht en horeca klanten niet voldoende informeren over aanwezige allergenen in voedsel. De toezichthouder inspecteerde vorig jaar ruim 5000 bedrijven op gebied van allergenennaleving.

65 Procent van de geïnspecteerde horecabedrijven (hotels, restaurants en cafetaria’s) voldeden volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit niet aan de eisen. In totaal inspecteerde de NWVA vorig jaar 3.196 horecabedrijven.

Daarnaast inspecteerde de toezichthouder 1.910 ambachtelijke bedrijven (bakkers, ijssalons, slagers) waarvan 51 procent niet voldeed aan de eisen.

Tenslotte voldeed 41 procent van de in totaal 471 geïnspecteerde retailbedrijven (supermarkten en toko's) niet aan de eisen. De NVWA deelde als gevolg van het niet naleven van de eisen 591 boetes van €525 uit en 3.399 schriftelijke waarschuwingen.

Mondeling of schriftelijk

Retail, ambacht en horeca mogen volgens de NVWA allergenen schriftelijk (via kaartjes in de vitrine of op de menukaart) of mondeling (door aan te geven dat men terecht kan bij personeel voor vragen) communiceren met klanten. In totaal voldeden 3.256 van de 5.577 bedrijven niet aan de allergenenvoorschriften.

Actief toezien

Ondernemers in de horeca, ambacht en retail zijn verplicht om 14 allergenen te vermelden. Het toezicht op allergenen is een standaard onderdeel van de inspecties van de NVWA. “Omdat veel ondernemers niet voldoen aan de wetgeving voor het verstrekken van allergeneninformatie zal de NWVA ook dit jaar actief toezien op allergeneninformatie bij bedrijven”, stelt de NVWA. De toezichthouder geeft bij overtredingen eerst een waarschuwing. Indien de ondernemer niet verbeterd op gebied van allergenenbeleid, volgt een boete én moeten de allergenen alsnog worden vermeld.

Allergenen op Food Law Event

Ook dit jaar speelt er van alles op het gebied van allergenen. Wat zijn de laatste wijzigingen? Waar moet je als producent rekening mee houden en wat komt er op ons af?
Marjan van Ravenhorst van Allergenen Consultancy en Benjamin Remington van Reminton Consulting Group B.V. praten je bij over de laatste stand van zaken rondom allergenenwetgeving tijdens de Grote Allergenenupdate op het Food Law Event.

Bekijk het programma en meld je aan.

*Dit artikel is ook verschenen bij zusterblad VMT

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Op de kalender: Week van het Brood en inschrijven Lekkerste worstenbroodje

Op de kalender: Week van het Brood en inschrijven Lekkerste...

In dit overzicht vind je diverse activiteiten die in de agenda van 2024-2025 kunnen. Het overzicht wordt geregeld bijgewerkt. Laatst toegevoegd: de Week van het Brood, inschrijving Lekkerste Brabantse Worstenbroodje 2025 en Bakkersvak 2025.

Foto: Twycer

High five voor een gezond ontbijt: ook voor de bakker valt er nog wat...

Meer dan 70.000 kinderen beginnen hun schooldag zonder ontbijt. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Nationaal Schoolontbijt, dat vandaag de aftrap gaf voor een week lang ontbijten op diverse basisscholen. Er valt ook voor bakkers nog wat te winnen op dit terrein, waarbij bewustmaking van ouders een belangrijke rol speelt.

Ondernemen is volgens Hein Beerse aan het veranderen. ‘En daar moeten we het met elkaar regelmatig over hebben.'

MOC-voorzitter Beerse: 'Je staat er niet alleen voor, we kunnen...

Het ondernemerschap verandert voor een bakker in rap tempo. Er zijn uiteenlopende uitdagingen, variërend van de netcongestie en het vinden van nieuw personeel tot de tarweprijzen en het klimaatbeleid. Als het aan Hein Beerse, voorzitter van de Management Ondernemers Club (MOC) ligt, moet de bakker er op uit. 'Te veel collega's zijn productgericht en kijken niet naar elkaar.'

Foto: NBOV

Ondernemenmetjehanden.nl moet bakkers helpen in hun ambacht

Om de ambachtelijke sector te versterken, lanceren VNO-NCW, MKB-Nederland en zes brancheorganisaties het kennisplatform Ondernemenmetjehanden.nl. Het gratis platform, waaraan ook de NBOV deelneemt, moet ambachtelijke bedrijven helpen toekomstbestendig te worden, aantrekkelijker te zijn als leerbedrijf en in hun essentiële bedrijfsvoering.