Puratos vernieuwt Rijck & Eerlijck assortiment

Puratos vernieuwt Rijck & Eerlijck assortiment
Vincent van Dijk.

Het is ruim zeven jaar geleden dat Puratos een assortiment met broodverbeteraars introduceerde met de naam Rijck & Eerlijck, die vanaf het eerste uur lactosevrij en clean label zijn. Om dit assortiment nu nog beter bij de huidige vraag van consumenten te laten aansluiten, is Rijck & Eerlijck voortaan ook palmolievrij.

Eerlijk is eerlijk: rond 2015 bediende je als bakker met een assortiment als Rijck & Eerlijck misschien nog maar een klein gedeelte van de markt. ‘Termen als lactosevrij en e-nummervrij bevonden zich nog een beetje in de alternatieve hoek’, geeft Marketing Manager Vincent van Dijk aan.

De ambachtelijke bakker kan met Rijck & Eerlijck een groeiende groep consumenten bedienen”

‘Dat betekent niet dat het nog helemaal niet leefde: we hebben altijd klandizie gehad voor Rijck & Eerlijck. Feit is wel dat de vraag naar dergelijke producten vanuit de consument in de afgelopen jaren een vlucht heeft genomen. Daardoor zijn dit soort broodsoorten inmiddels eerder hip dan alternatief. De ambachtelijke bakker kan met Rijck & Eerlijck een groeiende groep consumenten bedienen en wij geloven dat die groep alleen maar verder groeit.’

Clean label

Rijck & Eerlijck is verkrijgbaar in vier varianten: Bruin, Wit, Klein en Vrucht. Alle soorten zijn lactosevrij en clean label: een unieke combinatie. ‘Onder clean label verstaan wij dat we alleen ingrediënten gebruiken die een functie hebben in het product’, aldus Van Dijk. ‘Dat betekent dat het eindproduct een zo kort mogelijke ingrediëntenlijst kent, waarbij we het gebruik van additieven (e-nummers) en synthetische kleur- en smaakstoffen zoveel als mogelijk uitsluiten.'

Van Dijk vervolgt: 'Het enige e-nummer dat wij in Rijck & Eerlijck laten staan, is E300: ascorbinezuur, ofwel vitamine C. Ascorbinezuur is een veelgebruikt ingrediënt in de bakkerij en brengt veel functionaliteit in de verschillende broden. Daarom kiezen wij ervoor om dit erin te laten zitten.’

Palmolievrij

Aankomend najaar presenteert Puratos een vernieuwd assortiment onder de naam Rijck & Eerlijck. Alle soorten van Rijck & Eerlijck zijn nu namelijk ook palmolievrij gemaakt. Van Dijk: ‘Uit Taste Tomorrow, een groot consumententrendonderzoek dat Puratos iedere drie jaar laat uitvoeren in 44 verschillende landen onder ruim 19.000 consumenten, blijkt dat steeds meer consumenten kritisch letten op wat zij eten. Zij kiezen voor smaakvolle en duurzaam geproduceerde voeding met respect voor de planeet.'

Uit ander onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de consumenten probeert producten met palmolie te vermijden. 'Daarom stijgt het aanbod van palmolievrije producten. En daarbij hoeft de ambachtelijke bakker in Nederland nu niet langer achter te blijven.'

Smaak

Het is mooi dat steeds meer mensen verantwoorde keuzes maken als het gaat om wat zij eten. Bovenaan de lijst met aankoopmotivaties staat echter nog altijd de smaak. Consumenten willen graag dat iets met respect voor mens en dier wordt gemaakt, maar het moet bovenal lekker zijn! Ook aan die vraag voldoet Rijck & Eerlijck.

Wij weten als geen ander hoe we desem kunnen inzetten voor smaak”

‘Beter dan ooit zelfs’, zegt Van Dijk. ‘De malsheid van alle soorten binnen de lijn Rijck & Eerlijck is verbeterd. Dit is bereikt door de toepassing van de nieuwste technologieën met enzymen op basis van natuurlijke bronnen. Aan de soorten Rijck & Eerlijck Klein en Rijck & Eerlijck Wit wordt nu bovendien desem toegevoegd. Dit zorgt voor extra tolerantie in het verwerkingsproces, maar versterkt ook de smaak van deze broodsoorten. Puratos noemt zichzelf een desemspecialist en heeft als enige grondstoffenleverancier ter wereld zelfs een speciale desembibliotheek. Wij weten dus als geen ander hoe we desem kunnen inzetten voor smaak.’

Food Innovation for Good

Sinds dit jaar opereert Puratos onder een nieuwe slogan: Food Innovation for Good. Dat past perfect bij het gemoderniseerde assortiment van Rijck & Eerlijck. ‘Wij willen goede voeding maken, die goed is voor de mens én voor het milieu. Door de vernieuwde samenstelling van Rijck & Eerlijck en het feit dat deze nu volledig palmolievrij is, voldoen we aan deze wensen.'

'De broodsoorten passen perfect bij de huidige consument én bij ons assortiment en onze visie', legt Van Dijk uit. 'Daarom delen we deze vernieuwde producten nu graag met het ambacht. Met Rijck & Eerlijck 2.0 bieden wij ambachtelijke bakkers een uitgelezen kans om met eerlijke broodsoorten met een rijke smaak aan te sluiten bij de vragen van nu. Wij gaan vol vertrouwen met deze vernieuwde producten in hun nieuwe jasje de markt op!'

Dit artikel is gesponsord door Puratos.