De afgelopen vijf jaar is het aantal zoekopdrachten naar "vegan" met 250 procent gestegen. Maar liefst 10 procent van de millenials is al vegetarisch of vegan en de vraag naar gezondere en milieuvriendelijkere producten groeit wereldwijd. Uit internationaal onderzoek onder meer dan 3.000 consumenten, blijkt dan ook dat het eten van zoete producten steeds meer aangepast wordt aan een evenwichtige en duurzame levensstijl. Zoete lekkernijen blijven belangrijk in onze dagelijkse routine, maar porties worden kleiner en de consument gaat steeds meer op zoek naar gebakjes die verantwoorder zijn, en gemaakt met minder impact op de wereld.
Meerprijs
'Er gebeurt al veel in de markt om op deze vraag in te spelen', weet Merel Roes, Business Development Manager bij Dawn Foods, producent en leverancier van hoogwaardige banketingrediënten. 'Maar dit zien we nog maar mondjesmaat terug bij de bakker en op de banketafdeling van de supermarkt. Wie een vegan, suiker- of glutenvrij gebakje bij de koffie of thee wil, is nog voornamelijk aangewezen op het koffietentje in de stad of online. Er zijn in de afgelopen jaren opvallend veel fysieke en virtuele bakkerijen opgestart, die een volledig plantaardig assortiment aanbieden.'
Een gemiste kans voor de reguliere aanbieders, benadrukt ze. 'Want 71 procent van de Europese consumenten is bereid om een meerprijs te betalen voor better for you-producten. Met een bredere positionering spreek je bovendien een veel grotere doelgroep aan.'
Verbeterd profiel
De gebaksvitrine van de gemiddelde bakker is nog weinig onderscheidend, ziet Roes. 'Net als die van de banketafdeling in de supermarkt. Je vindt er voornamelijk de traditionele gebaksproducten en dan houdt het wel zo’n beetje op. Bakkers en retailers zijn in de veronderstelling dat hun klanten geen behoefte aan hebben aan andere positioneringen, maar als we naar het koopgedrag buiten deze winkels kijken, is er wel degelijk steeds meer aandacht voor plantaardig en verantwoord(er) gebak. Ook onze klanten krijgen steeds vaker aanvragen voor dergelijke producten. We zien bijvoorbeeld een groeiende vraag naar vegetarische bavaroise, zonder dierlijke gelatine.' In plaats van een afwachtende houding aan te nemen, kunnen bakkers en retailers dan ook beter zorgen voor een verbeterd profiel, adviseert ze. 'Aanbod en innovatie is er genoeg!'
Free From Functional & Health Ingredients
Met dat aanbod kan de food professional kennismaken tijdens de Free From Functional & Health Ingredients expo in de RAI Amsterdam op 22 en 23 november, waar de gehele voedingsmiddelenindustrie elkaar ontmoet en inzicht krijgt in de belangrijkste voedingstrends. Actuele congresprogramma’s, meer dan vijfenveertig sprekers en honderden exposanten bieden dé insights en inspiratie om plantaardig, vegan, biologisch, lactose-, gluten- en suikervrij, functionele en dieetvoeding en de proteïnetransitie naar een nóg hoger niveau te tillen.
De juiste producten
'Belangrijk', benadrukt Roes. 'Want je mist echt kopers als je niet de juiste producten biedt. Plant-based en better for you worden steeds belangrijker, met name bij de jongere generatie, die enorm beïnvloed wordt door social media. En deze mensen zijn straks wél de beslissingnemers binnen het gezin. Die wil je niet verliezen aan online.'
Succes met een better for you-positionering zit hem bij regulier banket niet zozeer in varianten op bestaande producten, adviseert Roes. 'Maar meer in nieuwe producten. Producten met een verlaagd vet- en suikergehalte, glutenvrij, vegan…' Dawn Foods heeft twee jaar geleden een uitgebreid plant-based assortiment geïntroduceerd, vertelt ze, 'en inmiddels veel ervaring opgedaan met het lijnmatig produceren van dit type producten en het hiermee ondersteunen van klanten.'
Innovatie op smaak
Tijdens de Free From-expo presenteert Dawn Foods onder meer haar gecertificeerde vegan banketmixen. 'Producten die qua smaak en structuur niet onder doen voor de reguliere, maar met een sterke focus op de blijvende groei van gezondheid en milieubewustheid. Innovatie vindt bij ons echt plaats op smaak. Je eet tenslotte gebak om jezelf te trakteren op iets lekkers.' Dat de mixen daadwerkelijk inspelen op de vraag van de consument, blijkt wel uit de verschillende awards die de vegan cake mixen al hebben gewonnen. 'Zoals de British Frozen Food Award en de Snack D’or.'
'Het groter maken van plantaardig, "free from" en duurzaam is de verantwoordelijkheid van de hele keten', besluit Roes. 'Door ook het bestaande aanbod banketproducten bij de bakker en in de supermarkt uit te breiden met smaakvolle better for you-varianten, sluit het aanbod in de reguliere kanalen uiteindelijk beter aan op foodservice en online en de daadwerkelijke vraag.'
Dit artikel is gesponsord door Dawn Foods.