'We zijn trots op de Nederlandse banketcultuur. Hier worden heerlijke producten gemaakt, waarin veel slagroom wordt verwerkt', aldus Damen: ‘Niet zo gek in een land met volop koeien in de wei. Het is best bijzonder dat Nederlandse banketbakkers in tegenstelling tot hun Europese collega’s vaak gezoete slagroom gebruiken. De Nederlandse lekkerbek is dan ook een echte zoetekauw.’
Minder suiker, meer smaak
Maar smaken veranderen. En de consument verlangt steeds meer naar producten met minder toegevoegde suiker. Tijd voor de banketbakker om relevant te blijven voor de smaak van de hedendaagse consument. ‘Daarom introduceerden we Debic Slagroom met 8% suiker. Minder suiker, meer smaak. Eigenlijk nóg lekkerder dus.’
‘Smaken verschillen. En smaken veranderen ook door de tijd heen. Zo verlangen steeds meer consumenten naar producten met minder toegevoegde suikers. Tegelijkertijd komen ze graag bij de banketbakker voor een verwenmoment. Daarom bekijken we bij Debic hoe we met onze producten relevant kunnen blijven voor zowel bakkers als consumenten. En we dagen banketbakkers en patissiers uit ook hun assortiment eens tegen het licht te houden.’
Debic heeft slagroom met verschillende percentages suiker getest. Daarbij hebben ze gezocht naar de ideale balans: genoeg suiker om het lekker te houden, maar beduidend minder dan 12,5%. ‘Zes procent bleek echt te weinig: dan verlies je de volle smaak van slagroom zoals wij die kennen. Maar 8% is een uitstekend alternatief. Helemaal omdat je slagroom uiteindelijk altijd met andere ingrediënten combineert’, aldus Damen.
Het combineren van ingrediënten zoals marsepein, fondant, confituren en slagroom laat de hoeveelheid suiker in een banketproduct behoorlijk oplopen. Door de hoeveelheid suiker in je producten te verlagen, komen andere smaken en ingrediënten beter tot hun recht. Dat betekent dat een hazelnootschuimtaartje weer echt naar hazelnoten smaakt. De smaak van banaan wordt in een bananensoes niet overstemd door de zoetheid van de slagroom. ‘Dat betekent: puur genieten. Precies zoals de consument het lekker vindt.’
Dit artikel is gesponsord door Debic.