Alles over Broodtrends

De stand van Bridor op SIAL.

Vierkante croissants en macarons met ijs: ideeën opdoen op de...

Op de SIAL in Parijs presenteerden internationale bakkerijproducenten hun nieuwste creaties en trends. Van vierkante croissants die een hit zijn in de UK, tot aan de traditionele Franse macarons die doorontwikkelen op smaak. In dit artikel trends en inspiratie vanuit de Franse hoofdstad.

Foto: GHM

IBA 2025: vertrouwd aanbod op nieuwe locatie

De IBA wordt komend jaar eenmalig verplaatst van München naar Düsseldorf. De opzet van het event blijft ongewijzigd. Als thema kiest de organisatie voor: 'Baking New Ways'.

Interessante verkoopconcepten trokken volop de aandacht.

Drie p's van IBA 2023: positief, proeven en praten (en natuurlijk...

IBA 2023 zit erop. De tendens van de beurs, in oktober in München, is dat er een 'positief sentiment' leefde. Zowel onder de bezoekende bakkers als de wedstrijdbakkers en standhouders, zo ervoer de beursorganisatie. Na vijf jaar kon er eindelijk weer worden geshopt, geproefd en genetwerkt op deze internationale bakkersbeurs van aanzien.

Foto: Puratos

Drie tips voor een optimaal assortiment: 'Vernieuw, verras en kies'

De samenstelling van het assortiment bezorgt de bakker soms kopzorgen. Hoe zorg je voor een brede keuze en tegelijkertijd voor een efficiënte productie? Wat zijn argumenten om weer een nieuwe mix, meelsoort of slagroomvariant in het assortiment op te nemen? Kortom: wat is de beste afweging? In dit artikel drie tips voor het samenstellen van een optimaal assortiment.

In oktober kunnen bakkers van over de hele wereld weer inspiratie opdoen in München, op de IBA.

Vakbeurs IBA focust op 4 hoofdthema's, ruim aandacht voor het ambacht

De IBA in München heeft dit jaar vier hoofdthema's. Iedere standhouder heeft de opdracht bij één van die thema's aan te haken, zodat voor de bezoekers een duidelijke structuur ontstaat en het bezoek plezierig en gemakkelijk verloopt. Ambacht krijgt de aandacht.

Trends spotten op foodbeurs SIAL: een overzicht

Trends spotten op foodbeurs SIAL: een overzicht

Een van de grootste voedingsmiddelenbeurzen van de wereld is het: de SIAL in Parijs. Er is bijna een hele hal gewijd aan bakerijproducten. Bakkerswereld nam een kijkje, zette diverse trends op een rij en maakte een korte podcast met Van Strien Banketbakkers.

Sigep in beeld: kwart minder bezoekers, tevreden organisatie, kleurrijke producten en uitbreiding naar China

Sigep in beeld: kwart minder bezoekers, tevreden organisatie,...

Langzaam komt het beurzenseizoen weer op gang, al blijft het aantal bezoekers en standhouders nog achter bij de periode vóor corona. Zo ook bij de Sigep in Rimini, Italië. Toch is de organisatie tevreden en zijn de voorbereidingen voor de volgende beurs in volle gang. De beursorganisatie heeft op dat vlak nog een verrassend nieuwtje. Voor bakkers die de Sigep niet zelf konden bezoeken, hierbij de beurs in beeld.

Trendrapport over arbeidskrapte: grootste uitdaging

Trendrapport over arbeidskrapte: grootste uitdaging

Misschien wel de grootste uitdaging voor de bakkerijsector is de krapte op de arbeidsmarkt. Ondernemers hebben nu al moeite om vacatures ingevuld te krijgen. Jongeren zijn lastig te interesseren voor bakkersvak. Wat moet er gebeuren?

Kansen en bedreigingen in de bakkerij: wat zegt het Trendrapport 2022?

Kansen en bedreigingen in de bakkerij: wat zegt het Trendrapport 2022?

Een stevig fundament voor een toekomstbestendig beleid. Voor elke ondernemer in de sector als de branche als geheel. Dat is wat de makers van het Trendrapport Bakkerijsector 2022 voor ogen hebben. Het rapport brengt kansen en bedreigingen in beeld: meten is weten.

Vincent van Dijk: 'Laat online zien wat je in je assortiment hebt.'

Trending in 2022 | Puratos baseert beleid op Taste Tomorrow:...

Dat consumenten andere afwegingen maken voor hun aankopen, blijkt uit het nieuwe onderzoek van Puratos Taste Tomorrow, het grootste consumententrendonderzoek op brood-, banket- en chocoladegebied dat elke drie jaar wordt gehouden. Smaak en versheid zijn nog steeds belangrijke pijlers wanneer de consument een keuze voor een bepaald brood- of banketproduct maakt. Vincent van Dijk: 'Maar we zien ook in toenemende mate andere trends steeds doorslaggevender worden, zoals persoonlijke gezondheid, digitale ontwikkelingen gericht op gemak, transparantie en ethische afwegingen.'