Alles over Consumentenbestedingen

In de automaat worden behalve de specialiteiten van de Barneveldse bakker onder meer ook eieren en kaas aangeboden. Foto: Van der Veer

Barneveldse bakker kijkt kunst af van eierboeren met...

Na het succes van eierautomaten in het dorp, heeft Echte bakker Van der Veer in Barneveld een automaat neergezet om zijn lekkernijen aan te bieden. Tijdens, maar vooral ook buiten de openingstijden van de bakkerswinkel.

Column: 'Teasercampagne om imago te versterken'

Column: 'Teasercampagne om imago te versterken'

Door de twee EU-broodcampagnes (2108-2020 en 2022-2023) is het imago van brood bij de consument verbeterd. Ook de maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, natuurlijk voedsel en de eiwittransitie hebben een positieve bijdrage geleverd aan hoe consumenten tegen brood aankijken.

Voorbeeld van een digi-scherm in een kledingwinkel. Foto Mood Media

Trending: sfeer en digi-tech maken fysieke winkel aantrekkelijk

In een fysieke winkel is twee derde van het winkelend publiek op zoek naar inspiratie. Meer dan de helft gaat graag naar een winkel om de producten overzichtelijk bij elkaar te zien. Digitale schermen zouden de aankoopbereidheid in winkels verder verhogen.

Bartels brengt verleden naar heden: 'Klanten moeten huppelend de winkel verlaten'

Bartels brengt verleden naar heden: 'Klanten moeten huppelend de...

Bianca Bartels, auteur van het boek Brood op de plank, zit als derde generatie bakkersdochter dichter op het deeg dan ze zelf bevroedde. Speciaal voor Bakkerswereld duikt ze in de bakkerijgeschiedenis van haar ouders en legt vragen daarover voor aan hedendaagse specialisten. Vandaag deel 5 met Joep Gommans van Bakkerijsupport over klantenbinding en een optimaal assortiment.

Sfeer en uitstraling en muziek die de klant niet bewust hoort, dragen bij aan klantenbinding in de winkel van Eric van Otten in Borne.
Foto's: Van Otten

Eric van Otten: 'Muziek moet klanten onbewust een prettig gevoel...

In zijn verwenwinkel in Borne besteedt Patissier en Broodspecialist van Otten extra aandacht aan achtergrondmuziek. Gastvrijheid, de klant een goed gevoel geven, staan centraal in deze winkel met lunchcafé en terras.

De winkel straalt van zichzelf. Foto's: Infrashop

Banket- en broodspecialist Van Otten ziet de waarde van 'het vrije...

Als klein kereltje bakte Eric van Otten in alle vroegte zelf zijn broodjes om mee naar school te nemen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij in 1990 in het familiebedrijf stapte. Van Otten heeft in die jaren veel kennis opgedaan, onder meer over de interactie met de klant. Hoe past hij die kennis toe?

Vogelgriep, inflatie en wetgeving drijven prijs eieren naar historische hoogte

Vogelgriep, inflatie en wetgeving drijven prijs eieren naar...

De prijs van eieren is de afgelopen maanden fors gestegen. Niet alleen in Nederland, maar ook wereldwijd betalen consumenten een historisch hoge prijs. Onder meer vogelgriep, de inflatie en veranderende wetgeving voeden de sterk gestegen prijzen.

Foto: SIGEP

Desserts in de spotlight tijdens Sigep 2023

SIGEP keert van 21 tot en met 25 januari terug in Rimini Exo Center. Meer dan duizend exposerende merken nemen deel aan de 44e editie van 'The Dolce World Expo', waarbij de nieuwste trends worden getoond op het gebied van ijs, patisserie, ambachtelijke bakkerij en koffie. Tijdens de vakbeurs wordt dit keer extra aandacht besteed aan desserts.

Pittig maisbrood

De smaakinspiratie van Sonneveld voor 2023 - hoe laat je de klant...

De uitdaging om de consument voor je te winnen, is er altijd. Met de stijgende prijzen en bewustwordende klanten, is die uitdaging groter dan ooit, denkt Sonneveld. De grondstoffenleverancier ziet deze tien trends en ontwikkelingen om op in te spelen, zodat de bakker kan voldoen aan de vraag van de consument.

Halloween neemt toe in populariteit. 
Foto: VBZ

Een op tien Nederlanders doet mee aan Halloween, koekjes in Top5...

Zes procent van de Nederlanders doet dit jaar actief mee aan de Halloween-spooktocht (formeel op 31 oktober). Nog eens 4 procent gaat uitsluitend voor het versieren van huis of tuin in Halloween-sferen zonder actief mee te doen. Het feest is net als Sint Maarten een moment om lekkers uit te delen aan kinderen. Wellicht voor bakkers ook een moment om op in te haken met een (gezond) mini-broodje of koekjes. Die laatste worden graag uitgedeeld bij Halloween.