Alles over Volkorenbrood

Schoolkinderen  tijdens het Burgemeestersontbijt op het gemeentehuis van Amsterdam. 
Foto: ANP/Evert Elzinga

Burgemeestersontbijt prachtkans om volkoren en ambacht in...

Het onafhankelijk Burgemeestersontbijt wordt alweer voor het derde jaar georganiseerd. Ambachtelijke bakkers die volkorenbrood willen leveren, en op die manier hun bakkerij en het ambacht willen promoten, kunnen zich inschrijven.

Foto: Puratos

Inspelen op gezondheid? Deze drie bakkers geven tips

Steeds meer consumenten kiezen voor gezonde voeding. Bakkers kunnen meeliften op deze trend. Bijvoorbeeld door het suiker- en zoutgehalte te verlagen, kleinere gebakjes te verkopen en door extra noten en zaden aan het brood toe te voegen. In dit artikel zetten we de belangrijkste leermomenten op een rij.

Foto: Bakels Senior

Volkoren brood nog gezonder maken? Zo doe je dat

Brood -en met name volkorenbrood- heeft een gezond imago. Met de vezels in volkorenbrood hebben bakkers een belangrijke gezondheidstroef in handen. Maar zelfs volkorenbrood kan nóg gezonder worden gemaakt. Bijvoorbeeld door extra voedingswaarde toe te voegen of door middel van langzame desemprocessen.

Meergranen- en volkorenbrood is momenteel een interessante productgroep voor de bakker.

Het gezonde imago van volkoren- en meergranenbroden

Voeding moet tegenwoordig niet alleen gezond zijn, maar ook heel lekker blijven. Daarom ziet Puratos mooie kansen voor meergranen- en volkorenbrood. 'Bij uitstek heel smaakvol brood, boordevol textuur. In Nederland houden we van knapperige korsten en een stevige bite in ons brood. Puratos heeft een grote diversiteit aan producten in huis waarmee je eenvoudig op de huidige consumentenwensen inspringt.'

Revka Bijl - Korendol

Gelegenheidscolumn: Korendol

Schrijfster en woordkunstenaar Revka Bijl bracht tijdens de bijeenkomst 'Blik op Volkoren, dinsdag 22 november in Ede, haar gelegenheidscolumn Korendol ten gehore. Om even van te genieten en om van leren. Bijle legt de tegenstellingen bloot tussen een brood-gezondheidsliefhebber en een gemaksconsument.

Hoe krijg je de consument zover méér volkoren te eten? 'Blik op Volkoren' inventariseert de ideeën

Hoe krijg je de consument zover méér volkoren te eten? 'Blik op...

Vooropgesteld: volkoren is veruit het gezondste en vezelrijkste brood dat de consument tot zich kan nemen. Een weldaad voor lichaam en geest, dat zich mag meten met groente en fruit. Moeilijkheid: gezondheid motiveert veel consumenten wél volkoren te eten, maar voor een andere groep juist reden om dat niet te doen. Hoe is die paradox te doorbreken? En hoe zet je de consument ertoe aan méér volkoren te gaan eten? In Denemarken is dat gelukt, getuige bijgaande video.

Mirjam Kortekaas (l) van het NBC en Kathou Wagemans (IB&G) bij de lancering.

EU-campagne 'Brood, goed verhaal': bakkerij zet nóg meer in op...

Het aantal Nederlanders dat kiest voor volkorenbrood moet groeien. Daarom vond in Onderwijshotel De Rooi Pannen in Breda op woensdag 14 september de kick-off plaats van de imagocampagne 'Brood, goed verhaal. Met graan uit Europa'. De uitgesproken doelstellingen komen mogelijk in gevaar door de energiecrisis waar de bakkerijbranche zich in bevindt.

Vezels hebben een belangrijke functie in ons lichaam. Illustratie: Bakery Sweets Center

Eet jezelf happy: de voordelen van verschillende vezels

'Vezels hebben een belangrijke functie in ons lichaam. Door het eten van bijvoorbeeld volkorenbrood, ontstaat een veel langzamere opbouw van suikers in je bloedbaan. Dat zorgt ervoor dat het gevoel van verzadiging langer duurt', vertelt Flip van Straaten tijdens een kennissessie over vezels bij Bakery Sweets Center. Van Straaten is oud-directeur van Meneba en het Nederlands Bakkerij Centrum.

Ireks ontwikkelt Volkoren Speciaal voor volkoren-minnaars

Ireks ontwikkelt Volkoren Speciaal voor volkoren-minnaars

De vraag naar volkoren producten stijgt en wint aan populariteit. Ireks heeft om die reden Volkoren Speciaal samengesteld. De bakker kan er naar eigen smaak een 100% volkoren meergranenbrood mee bereiden.

Wim Kannegieter, directeur Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij

We gaan weer los

Begin oktober kwam het verlossende woord uit Brussel. We hebben akkoord gekregen van de EU voor een tweejarige promotiecampagne over brood.