Alles over Wim Kannegieter

Wim Kannegieter

Gezond over de finish

De kerstdagen en de jaarwisseling zitten er weer aan te komen. Ook voor de bakkers de mooiste tijd van het jaar. Natuurlijk ook super druk en hectisch. In december is het teamgevoel, samen bezig om er een goede maand van te maken, supersterk aanwezig.

Foto: archief Bakkerswereld

Steeds minder supermarktbrood verspild

De hoeveelheid retourstromen van brood vanuit supermarkten is afgenomen met 40% ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit de NVB monitor brood- en banketverspilling 2023. Vooral betere afspraken en een actief beleid in de keten dragen bij aan deze vermindering.

'Troonrede 2024 en immigratie'

'Troonrede 2024 en immigratie'

Hét onderwerp dat op dit moment centraal in de belangstelling van miljoenen Nederlanders staat, is immigratie. Zo ook in de Troonrede en de daaropvolgende politieke beschouwingen.

'Waar is de positief-kritische Maud?'

'Waar is de positief-kritische Maud?'

Kortgeleden was ik de fotobestanden op mijn mobiel aan het opschonen. Iedereen herkent dit waarschijnlijk wel. Je neemt te hooi en te gras foto's van zaken die op een zeker moment relevant zijn of lijken. Vervolgens volgt, in mijn geval, vaak een actie.

Personeelsproblematiek is het grootste vraagstuk: op de vier mensen die met pensioen gaan, keert één student terug. Foto: archief Bakkerswereld

FNBS houdt eerste event: wat is de toegevoegde waarde voor de bakker?

Na de oprichting van de Federatie voor de Nederlandse Bakkerij Sector (FNBS) eind 2022 bleef het een tijdje stil. 'Achter de schermen is hard gewerkt aan de mobilisatie van de juiste mensen. Het idealisme is nog steeds even sterk', zegt voorzitter Hanno Spanninga. Inmiddels staat het eerste event op de planning: het Nationaal Bakkerijcongres op 2 oktober. Welke plannen heeft de federatie en wat is de toegevoegde waarde voor de bakker?

Foto NBC

NVB over cao-enquête FNV: 'goede actie'

De FNV roept medewerkers in de bakkerijsector op om mee te denken over de nieuwe cao voor de Industriële Bakkerij. De Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) is blij met deze actie. 'Het is noodzakelijk om te weten wat er bij de werknemers speelt.'

Column: 'Teasercampagne om imago te versterken'

Column: 'Teasercampagne om imago te versterken'

Door de twee EU-broodcampagnes (2108-2020 en 2022-2023) is het imago van brood bij de consument verbeterd. Ook de maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, natuurlijk voedsel en de eiwittransitie hebben een positieve bijdrage geleverd aan hoe consumenten tegen brood aankijken.

Wim Kannegieter: 'Achter de schermen gebeurt meer dan consumenten zien.'
Foto: Jan Willem Schouten

Column: 'Brood als de grote verbinder'

We kunnen allemaal de positieve aspecten van het consumeren van brood benoemen. Daarbij komen we automatisch uit op vezels, brandstof voor het lichaam, jodiuminname en de aanwezigheid van mineralen als ijzer, koper en magnesium.

Column: 'Eerste maand is opmaat voor het hele jaar'

Column: 'Eerste maand is opmaat voor het hele jaar'

'In de tijd dat ik ooit voor de Edah werkte (medio jaren 90), hadden we altijd het uitgangspunt dat de eerste maand het succes van het jaar bepaalde', schrijft Wim Kannegieter. Hoe gaat dat in z'n werk?

Foto: Anne van der Woude

NVB: 'Bakkerijsector moet korter op de bal zitten na grondstoffen- en...

De bakkerijsector heeft een roerige anderhalf jaar achter de rug, gekenmerkt door een grondstoffen- en energiecrisis. Dat heeft flinke verschuivingen tussen ambachtelijke en industriële bakkerijen tot gevolg. Ook heeft de toenemende wetgeving haar weerslag op productontwikkeling in brood en banket. In deze podcast een gesprek met NVB-directeur Wim Kannegieter en Edith van Peij, Foodbase, over deze ontwikkelingen.