‘Leuk toch’, zegt Tijs Evers, kleinzoon van de oprichter Leo Geerts uit Biezenmortel over de ijsjes die niet kunnen smelten. ‘We hebben het recept overgenomen van leverancier Zeelandia. Het is maar net hoe creatief je ermee omgaat. Wij hebben er nu ijsjes van gemaakt. En voor het WK-dames maken we er Zoenen met een harderwenerbodem van.’
Klanten vinden het kei-leuk
De ijsjes verkoopt Evers voor €1 en de Zoenen voor €1,25. ‘De klanten vinden het kei-leuk zegt de enthousiaste bakker, ‘de reacties zijn super.’
Het interieur van de ijsbakjes, die de bakker inkoopt bij zijn groothandel, is mallow. Dat is dezelfde vulling die ook in ‘Zoenen’ zit. Daarbovenop kan een chocoladedip, maar die gebruik ik zelf niet, want die breekt wat snel’, aldus Evers.
‘Ik gebruik souplesse, ook van Bakeplus. Zeelandia verkoopt ook zo’n variant. Ik kies voor Souplesse omdat die al allerlei leuke kleurtjes heeft. Die dip geeft er net even een andere twist aan.’
Ideeën delen in de FB-community
In de besloten Facebookgroep MKB2020 deed Tijs Evers een oproep aan collega’s, hoe zij met de warmte omgaan en hoe zij klanten blijven trekken. ‘Volgens mij zijn m’n collega’s behoorlijk creatief. Er zijn er die de tijden verschuiven: uurtje eerder beginnen, uurtje eerder dicht. Maar ook die voorstellen Spaanse tijden aan te houden, met een siësta en Spaanse producten.’
Als een raket!
Marco Waegemakers reageert in de Facebookgroep: ‘We hebben een keer reclame genaakt met de slogan: ‘Bakkerij..... gaat als een raket! (bij iedere €7,50) een gratis raket ijsje. Werd erg leuk ontvangen door de klanten.’
Vicky Littlejohn van Proofbakery in Vathorst schrijft: 'Of gewoon je ijsjes lekker zelf maken en een mooie marge aan overhouden.'
Water uitdelen
Dennis Toebast van Bakkerij Toebast in Hoevelaken is niet zo'n voorstander van prijsacties. Hij komt met een ander idee: 'Zet een watertap in je winkel met allemaal lekker fruit erin, deel het uit. Laat klanten heerlijke aardbeien proeven. We gaan onze klanten niet lokken met prijzen toch?? We winnen op kwaliteit, service en een glimlach (wel een koele deze keer)'
Tips van Berghuis
Friso Berghuis van de BakkerijMonitor geeft ook enkele tips op de site:
1. Hoeveel % vd de klanten komt op de ochtend.. (en middag)
2. Welke (ludieke) actie ga je bedenken om ze van de middag naar de ochtend te krijgen?
3. Open een uur eerder! (Communiceer dat duidelijk)
4. Overweeg om eerder te sluiten op de middag.. (steekhoudende en begrijpelijk argumenten heb je..)
Klanten niet teleurstellen
Tijs Evers houdt de winkeltijden deze week gewoon aan, om geen klanten teleur te stellen. ‘We leveren daardoor wel marge in in de middag, maar als klanten voor een gesloten deur staan is de schade groter. Als het volgende week nog zo warm is, willen we wel ’s middags eerder sluiten, dat gaan we dan eind deze week al goed communiceren, ook via social media, zodat de klanten ervan op de hoogte zijn.’