Bakkers vangen hoge temperaturen creatief op

Bakkers vangen hoge temperaturen creatief op
De niet-smeltbare ijsjes van Bakkerij Leo Geerts. Foto: Tijs Evers

De zomerse hitte maakt bakkers creatief. Hoe lok je de klant toch naar de winkel? Bakkerij Leo Geerts in Biezenmortel verkoopt bijvoorbeeld niet-smeltbare ijsjes en geeft temperatuurskorting. Spaanse weken met siësta zijn een idee. En zo zijn er meer voorbeelden.

‘Leuk toch’, zegt Tijs Evers, kleinzoon van de oprichter Leo Geerts uit Biezenmortel over de ijsjes die niet kunnen smelten. ‘We hebben het recept overgenomen van leverancier Zeelandia. Het is maar net hoe creatief je ermee omgaat. Wij hebben er nu ijsjes van gemaakt. En voor het WK-dames maken we er Zoenen met een harderwenerbodem van.’

Klanten vinden het kei-leuk

De ijsjes verkoopt Evers voor €1 en de Zoenen voor €1,25. ‘De klanten vinden het kei-leuk zegt de enthousiaste bakker, ‘de reacties zijn super.’

Het interieur van de ijsbakjes, die de bakker inkoopt bij zijn groothandel, is mallow. Dat is dezelfde vulling die ook in ‘Zoenen’ zit. Daarbovenop kan een chocoladedip, maar die gebruik ik zelf niet, want die breekt wat snel’, aldus Evers.

‘Ik gebruik souplesse, ook van Bakeplus. Zeelandia verkoopt ook zo’n variant. Ik kies voor Souplesse omdat die al allerlei leuke kleurtjes heeft. Die dip geeft er net even een andere twist aan.’

Ideeën delen in de FB-community

In de besloten Facebookgroep MKB2020 deed Tijs Evers een oproep aan collega’s, hoe zij met de warmte omgaan en hoe zij klanten blijven trekken. ‘Volgens mij zijn m’n collega’s behoorlijk creatief. Er zijn er die de tijden verschuiven: uurtje eerder beginnen, uurtje eerder dicht. Maar ook die voorstellen Spaanse tijden aan te houden, met een siësta en Spaanse producten.’

Als een raket!

Marco Waegemakers reageert in de Facebookgroep: ‘We hebben een keer reclame genaakt met de slogan: ‘Bakkerij..... gaat als een raket! (bij iedere €7,50) een gratis raket ijsje. Werd erg leuk ontvangen door de klanten.’

Vicky Littlejohn maakt ijs zelf.
Foto: fb

Vicky Littlejohn van Proofbakery in Vathorst schrijft: 'Of gewoon je ijsjes lekker zelf maken en een mooie marge aan overhouden.'

Water uitdelen

Dennis Toebast van Bakkerij Toebast in Hoevelaken is niet zo'n voorstander van prijsacties. Hij  komt met een ander idee: 'Zet een watertap in je winkel met allemaal lekker fruit erin, deel het uit. Laat klanten heerlijke aardbeien proeven. We gaan onze klanten niet lokken met prijzen toch?? We winnen op kwaliteit, service en een glimlach (wel een koele deze keer)'

Tips van Berghuis

Friso Berghuis van de BakkerijMonitor geeft ook enkele tips op de site:
1. Hoeveel % vd de klanten komt op de ochtend.. (en middag)
2. Welke (ludieke) actie ga je bedenken om ze van de middag naar de ochtend te krijgen?
3. Open een uur eerder! (Communiceer dat duidelijk)
4. Overweeg om eerder te sluiten op de middag.. (steekhoudende en begrijpelijk argumenten heb je..)

Klanten niet teleurstellen

Tijs Evers houdt de winkeltijden deze week gewoon aan, om geen klanten teleur te stellen. ‘We leveren daardoor wel marge in in de middag, maar als klanten voor een gesloten deur staan is de schade groter. Als het volgende week nog zo warm is, willen we wel ’s middags eerder sluiten, dat gaan we dan eind deze week al goed communiceren, ook via social media, zodat de klanten ervan op de hoogte zijn.’

Anne Mieke Ravenshorst

Anne Mieke Ravenshorst

Redacteur/coördinator Bakkerswereld

Studeerde journalistiek en voorlichting. Via haar werk als verslaggever bij regionale media kwam ze terecht bij Bakkerswereld, het vakblad waarop ook haar ouders geabonneerd waren. Ze werkte vervolgens jarenlang als eind- en featureredacteur bij het Agrarisch Dagblad en bij diverse vakbladen in de retailbranche: boer-bakker-bolletje. Anne Mieke hervond haar 'roots' bij Bakkerswereld, dat inmiddels veel meer is dan een magazine; de online-omgeving wordt steeds belangrijker. Op deze beknopte redactie werkt zij als (eind-)redacteur en coördinator, waarin ze wordt bijgestaan door een vertrouwd team freelancers.

Archieffoto ter illustratie, gemaakt bij Den Soeten Inval in Goes

Hoe kunnen sociale media en online kanalen de verkoop in de bakkerij...

Sociale media en e-commerce veranderen de manier waarop klanten producten ontdekken en kopen. Voor bakkers zijn dit uitgelezen en soms ook unieke kansen om zowel hun klantenbestand uit te breiden als een sterkere relatie met bestaande klanten op te bouwen.

Knallen, maar wel zachtjes

Knallen, maar wel zachtjes

Even. Even over saamhorigheid. Dat gevoel samen aan iets te werken, een mooi bedrijf, lekkere producten. Samen vol aan de bak te gaan, zeker in deze periode van het jaar. Knallen, niet met vuurwerk maar met oliebollen.

Foto: Archief Bakkerswereld

Cao-voorstel Industriële Bakkerijen laat werkdruk en personeelstekort...

De cao-onderhandelingen voor de industriële bakkerijen zijn vorige week gestart. De delegaties van de FNV, CNV en de werkgevers hebben hun voorstellen toegelicht. De vakbonden vragen om inflatiecorrectie en koopkrachtverbetering. Ze vinden het jammer dat er vanuit de werkgevers geen voorstellen zijn gedaan om echt iets te doen aan de hoge werkdruk en het personeelstekort.

Ondernemen is volgens Hein Beerse aan het veranderen. ‘En daar moeten we het met elkaar regelmatig over hebben.'

MOC-voorzitter Beerse: 'Je staat er niet alleen voor, we kunnen...

Het ondernemerschap verandert voor een bakker in rap tempo. Er zijn uiteenlopende uitdagingen, variërend van de netcongestie en het vinden van nieuw personeel tot de tarweprijzen en het klimaatbeleid. Als het aan Hein Beerse, voorzitter van de Management Ondernemers Club (MOC) ligt, moet de bakker er op uit. 'Te veel collega's zijn productgericht en kijken niet naar elkaar.'