De feesttaartencampagne is gelanceerd tijdens de eerste dag van de Bakkersvak in Gorinchem. ‘Wij willen de bakker helpen in te spelen op de verkoop van feesttaarten met als doel meer omzet en meer traffic naar de bakkerszaak te genereren’, legt Dré Eversteijn uit.
Hij merkt dat supermarkten met een breed en standaard assortiment inspelen op de vraag naar feesttaarten. ‘Echter consumenten willen voor speciale gelegenheden graag iets bijzonders en unieks. Vaak zijn ze bereid om daarvoor iets meer te betalen. Dit is een mooie kans voor de bakker. Wij willen met behulp van de feesttaartencampagne consumenten graag stimuleren om hun taart bij de ambachtelijke bakker te kopen.’
‘Sommige bakkers bieden al hele mooie feesttaarten aan, terwijl anderen dat in veel mindere mate of helemaal niet doen’, aldus Eversteijn. ‘Juist deze groep willen wij met ons nieuwe concept helpen om onderscheidend te zijn. Veel bakkers verkopen taarten in traditionele smaken, zoals slagroom, hazelnoot, aardbei en mokka, die op een klassieke manier worden afgewerkt. Wij willen hen inspireren, zodat de taarten een meer vernieuwende uitstraling krijgen.’
Dat hoeft met het feesttaartencampagne van Debic helemaal niet moeilijk te zijn, benadrukt hij. ‘De campagne bestaat uit een ‘kies & mix-concept’ om de verkoop van feesttaarten gemakkelijker en kosten- en tijdefficiënter te maken. Daarnaast geeft het de bakker toch volop mogelijkheden om te variëren.’
Vier stappen
Het concept bestaat uit vier verschillende stappen: biscuits, vullingen, chocoladerand en decoraties.
De eerste stap is een creatieve basis met drie soorten biscuits. ‘Bakkers hebben de keuze uit een naturel-, amandel- en chocoladebiscuit, zodat de feesttaart altijd origineel blijft. De biscuits zorgen voor een luchtige basis, waardoor de taarten hoogte krijgen en er in combinatie met de vulling een mooie gelaagdheid wordt gecreëerd.’
De vullingen bestaan allemaal uit Debic Slagroom met suiker en Debic Crème Pâtissière. ‘Onze Debic Slagroom met suiker is een standaard room, die uitstekend gebruikt kan worden voor diverse vormen van banket en alle verschillende bereidingen.Onze Debic Crème Pâtissière vormt een consistente basis voor de taartvulling die in combinatie met de slagroom voor een luchtige, romige laag zorgt. De gelatine garandeert extra binding, ook na het ontdooien van de taart.’
Smaken toevoegen
Bakkers kunnen aan de vulling - stap twee - gemakkelijk een smaak toevoegen. In het kies & mix concept is gekozen voor de smaken vanilleroom, pralinéroom, koffieroom, cham-pagneroom en kwarklimoenroom.
‘Als je alcohol gebruikt dan heb je kans op schiften. Datzelfde geldt voor het zuurtje dat in koffie zit, maar met onze Debic Crème Pâtissière is dat niet het geval. Met deze veilige basis kun je heel gemakkelijk een heerlijke vulling maken. Daarnaast kunnen bakkers natuurlijk ook zelf experimenteren met andere vullingen om een eigen draai aan het concept te geven.’
Een goede combinatie tussen de roomvulling en de biscuit vindt Eversteijn erg belangrijk. ‘Zorg niet alleen voor een lekkere mousse, maar ook voor structuur in je taart. Krokante onderdelen in de taart zijn daarbij van belang. Denk bijvoorbeeld aan een krokante koekcrumble, een krokante chocoladebodem of een chocolade crumble.’
Chocoladerand
De derde stap in de feesttaartencampagne is de afwerking met een witte chocoladerand. ‘Deze rand zorgt ervoor dat de taart altijd strak wordt afgewerkt. Witte chocolade is minder zoet dan fondant of marsepein en is heel goed in te vriezen.'
'De rand biedt onderscheidend vermogen ten opzichte van supermarkten of andere retailkanalen en vrijwel iedereen, zowel jong als oud, vindt witte chocolade lekker. Tijdens het afwerken kan de band in iedere
gewenste kleur worden gespoten.’
Alternatieven voor decoratie
De vierde stap is het decoreren. ‘Hiermee kun je de taart uniek maken.'
'Vroeger werd er vaak met chocolade geschreven als afwerking, maar dat beheersen vrijwel alleen de oudere bakkers nog. Bovendien moet je deze techniek vaak oefenen om hem goed te kunnen toepassen.'Daarom bieden wij een aantal alternatieven, zoals een geprinte naam of boodschap, het gebruik van een sjabloon of het uitsteken van letters van marsepein. Ook kun je online verschillende stekers bestellen waarmee bakkers in een handomdraai leuke (dieren)figuren kunnen maken.’
Chocoladekrullen
Witte chocoladekrullen ter decoratie van de taart is een andere mogelijkheid. ‘Breng de witte chocolade op temperatuur en strijk deze uit op een plastic banderol met een lijmkam. Snijd de chocolade in stukken van ongeveer 15 cm en leg deze in een halfronde goot. Laat de chocolade uitharden en haal het uit de mal.’
Daarnaast raadt Eversteijn aan om een foodprinter aan te schaffen. ‘De investering is relatief klein, zo’n €170. Je kunt met een printer snel en gemakkelijk een foto, logo of afbeelding aan de taart toevoegen.’ Ook sjablonen werken snel, gemakkelijk en met een mooi resultaat. ‘Wij hebben een Happy Birthday-sjabloon ontwikkeld, waarmee bakkers eenvoudig een afdruk kunnen poederen met cacaopoeder of poedersuiker, kunnen airbrushen of strijken. Het resultaat is een superstrakke afwerking van de taart.’
Taarten als eyecatcher
Eversteijn raadt aan om van tevoren een aantal taarten in verschillende smaken te maken. ‘Maak in plaats van bijvoorbeeld drie taarten in één keer een groter aantal van bijvoorbeeld twaalf tot achttien stuks. Deze kun je tot stap drie, dus inclusief de chocoladerand, afmaken en vervolgens in ringen in de vriezer bewaren. Als er een bestelling binnenkomt, kun je de taart verder afspuiten in de kleur van het thema. Het maken van meerdere taarten tegelijk is heel efficiënt, terwijl het niet veel meer extra tijd kost. Op deze manier kunnen bakkers echt een efficiëntieslag maken.’
Verder adviseert Eversteijn om dummy’s van feesttaarten in de winkel neer te zetten. ‘Zo kunnen de klanten zien wat er allemaal mogelijk is. Zet ook de feesttaarten die klaar zijn in de vitrine. Onze ervaring is dat visualisatie uitstekend werkt. De taarten vormen een eyecatcher, die mensen over de streep trekt om een taart te bestellen.’
Om in de winkel nog meer aandacht op de taartverkoop te vestigen heeft Debic een speciaal communicatiepakket ontwikkeld met: een brochure met daarin een duidelijke uitleg over de vier verschillende stappen, een deurmat, het Happy Birthday-sjabloon, een stoepbordposter en een (kassa) wobbler. Het feesttaartenpakket wordt beschikbaar gesteld bij aankoop van 40 kilogram Debic-slagroom. Eversteijn hoopt dat veel bakkers zich aanmelden.
‘Dan kunnen we gezamenlijk meer consumenten laten genieten van heerlijke feesttaarten van de bakker.’
Dit artikel is gesponsord door Debic.