Dat blijkt uit de uitkomsten van de enquête die Het Bakkerspanel in april 2021 onder circa 200 bakkers in Nederland heeft gehouden. Aan de bakkers is gevraagd wat hun grootste uitdaging is voor de toekomst. Ook consumenten zijn bevraagd op hun wensenlijst om te (blijven) kiezen voor de bakker.
Meer dan de helft van de bakkers ziet een uitdaging in het houden van goed personeel. Gevolgd door het vasthouden van klanten die de weg terug naar de bakker hebben gevonden tijdens de corona-periode. Ten derde staat het aantrekken van nieuwe klanten op de uitdagingenlijst.
Mochten ondernemers blijvend kampen met een tekort aan goed geschoold personeel dan overwegen zij als eerste om het assortiment te verkleinen, zo blijkt uit een eerder onderzoek. Een andere aanpassing die door bakkers wordt overwogen is het (meer) gaan werken met diepgevroren producten.
En wat wil de consument?
En wat wil de consument? Uit het onderzoek van Het Bakkerspanel in april 2021 onder 1.000 consumenten komt naar voren dat consumenten voor de bakker kiezen vanwege de lekkere en verse producten. Belangrijkste reden om bakkerijproducten níet bij de bakker te kopen maar in de supermarkt, is een hogere prijs.
Een breed assortiment is wel belangrijk maar niet doorslaggevend bij de keuze om wel of niet naar de bakker te gaan. Een smaller assortiment als oplossing voor een personeelstekort hoeft zodoende geen probleem te zijn. Wel moet de bakker producten in zijn assortiment hebben waarvoor de consument wil omfietsen.
Onderscheiden met ambachtelijke en luxe broodsoorten
Consumenten is ook gevraagd hoe aantrekkelijk zij bepaalde veranderingen in het assortiment vinden. Aanpassingen in ambachtelijke en luxe broodsoorten scoren daarin het hoogst. Het is voor de bakkerij-ondernemer daarom belangrijk om zich ten minste met enkele broodsoorten te onderscheiden van collega-bakkers en supermarkten. Welke broodsoorten wil hij zelf bakken om zijn ambacht te tonen, waar vult de bakker die aan met bijvoorbeeld diepgevroren brood om toch een wat breder assortiment te hebben? Op die manier kunnen de verwachtingen van de consument worden ingevuld en kan de bakker toe met minder (geschoold) personeel, concludeert Het Bakkerspanel.
Volgende enquête in augustus
Het panel houdt in augustus de volgende enquête onder de bakkers. De komende maanden wordt bepaald welke vragen worden gesteld. Bakkers, ondernemers, winkelmedewerkers die hiervoor onderwerpen willen aandragen, kunnen een mail sturen naar j.claessens@bakkerspanel.eu. De resultaten worden geanonimiseerd verwerkt en niet-traceerbaar verwerkt en gedeeld met de sector.