Rahimi hoopt op een aanpassing van de regeling, zodat meer ondernemers met energie-intensieve bedrijven er daadwerkelijk baat bij hebben. De 12,5-procentsregeling zoals die er nu ligt, schiet haar doel voorbij doordat in elk geval bakkerij-ondernemers er geen aanspraak op kunnen maken.
Uitnodiging door Carl Siegert
Carl Siegert nodigde VVD-Tweede Kamerlid Hawre Rahimi uit voor een rondleiding in zijn bakkerij en een gesprek met ondernemers uit andere energie-intensieve bedrijfstakken, die een relatie hebben met voedsel. Allen maken zich grote zorgen over de huidige energieproblemen. Zelfs de bij Carl Siegert aanwezige ondernemers, die al flink hebben geïnvesteerd in energietransitie en besparingen, zien hun reserves verdampen door de gestegen energieprijzen en andere kostenposten.
Mkb weer écht op de kaart zetten
Rahimi is in de Kamer namens de VVD verantwoordelijk voor het mkb, een taak die hij zeer serieus opvat. ‘Ik praat met zoveel mogelijk mensen, doe veel aan bedrijfsbezoeken, omdat ik wil weten wat er speelt en wat er leeft’, aldus de politicus. ‘Ik heb tachtig wethouders in het hele land benaderd, van wie ik ook veel hoor. Mijn doel is het mkb weer écht op de kaart te zetten. 99 procent van de bedrijven leveren 71 procent van de banen. Voor mij gaat het in wezen om banen, die bieden mensen vrijheid en een inkomen, gezond eten. Een baan zorgt voor vrijheid.'
Data verzamelen
Met zijn bedrijfsbezoeken en contacten in het bedrijfsleven verzamelt Rahimi informatie om aan data te komen, ook kostendata in het mkb. ‘Die gegevens vraag ik op. Zo kun je op een gegeven moment, in een matrix, aantonen wat de werkelijke kostenstijgingen zijn en het gesprek aangaan met de minister en de Kamer’, aldus Rahimi.
Doel van het bezoek bij Siegert was om Rahimi meer van dergelijke informatie te verstrekken. Om hem te vertellen over de uitdagingen waar ondernemers in de foodmarkt en hun toeleveranciers tegenaan lopen en de gevolgen daarvan voor de productie en de levering van voeding.
Onder anderen Rob van Opzeeland was bij het gesprek aanwezig. Hij is directeur-grootaandeelhouder van Kivits Transport in Drunen en eigenaar van verschillende op- en overslagbedrijven in de koel- en diepvriesketen in groente en fruit. Zijn bedrijf heeft een miljoen geïnvesteerd in energiezuinige LNG-trucks, die per stuk €50.000 meer kostten dan een dieselvrachtwagen. Maar ze staan stil.
‘We zijn echt bezig met vergroening en verduurzaming, niet alleen op menselijk vlak maar ook logistiek. Maar de twintig trucks die we op LNG (Liquefied Natural Gas, red.) laten rijden, omdat ze 23% CO2-reductie geven, staan nu stil’, geeft hij als voorbeeld.
Hoe komt dat? ‘Doordat LNG gekoppeld is aan de gasprijs gingen we ineens van €0,80 naar €5,25 per kilo aan brandstof. Als we door waren blijven rijden in deze wagens, reden we ons eigen faillissement tegemoet. Daarom rijden we nu weer met onze dieseltrucks.’
Mkb-bakkers met winkels
Ook Vicky Littlejohn, eigenaresse van Bakkerij Proof in Amersfoort, was bij het gesprek aanwezig. Zij vertegenwoordigde de bakkers met winkels in het mkb. Onder meer gaf Littlejohn aan hoeveel bakkers al zijn omgevallen en dat veel collega's het water tot boven de lippen staat.
Joep Leemans, directeur en franchisegever van zo’n 137 Kwalitaria-lunchrooms deed dat voor zijn bedrijfstak, net als Ad van Olphen, producent van koelverse maaltijden, soepen en sauzen onder het merk Henri.
Energieregeling van €3 miljard
Rahimi’s wapenfeit is in elk geval dat hij en zijn partijgenoten een energie-regeling van €3 miljard voor het mkb hebben losgekregen bij het kabinet. ‘Een paar weken geleden, met Prinsjesdag, was er nog niets’, benadrukt hij. ‘Nu ligt deze regeling er.’
Hoe gaat die ondernemers helpen, nu blijkt dat vele ondernemers tussen wal en schip vallen? ‘Ik heb de minister gevraagd: dit zijn de parameters, klopt dit? Klopt het hoe de regeling nu is ingericht? Daarover gaan we het 10 november hebben.’
De VVD’er is overigens ook reëel en ondernemer genoeg om aan te geven dat niet voor alles een oplossing is. ‘Bedrijven gaan failliet, we kunnen niet alles oplossen. Maar de vraag is: gaat 90 procent failliet of 10 procent? Hoe zit het bijvoorbeeld met de concurrentiepositie van Nederland ten opzichte van het buitenland? Hoe zit het met de regeldruk? Liberalen bemoeien zich liefst zo min mogelijk met ondernemen, maar als zoiets gebeurt als de energiecrisis, dan heb je het bijna niet meer over de vrije economie.'