Verleden
'Mijn brood bakkende voorouders hamerden op het belang van Vitamine R, met de R van Relaties – en van Reuring. Want als ondernemer moest je het hebben van de goede contacten: van mensen die jou iets gunnen. We moesten – ook als kind - op straat altijd vriendelijk naar iedereen glimlachen, want misschien waren het wel klanten en anders konden ze het worden.
Wekelijks werden honderden reclameflyers verspreid. Mijn voorouders maakten reuring zodat mensen wisten dat er bij Bartels altijd wat nieuws te beleven en te proeven was. In mijn boek Brood op de plank schrijf ik hoe mijn opa Frans dat in de jaren vijftig deed.
‘Frans zorgde dat hij altijd méér deed dan alle andere winkeliers om hen heen. Als eerste zaak in de straat hadden ze een kerstboom in de winkel staan. Je moest iedereen vóór zijn, op de trends vooruitlopen en opvallen. Kortom, álles doen om klanten te verleiden om binnen te komen.
Op zaterdagen hielp Frans daar persoonlijk aan mee door in zijn bakkersbuis buiten te staan en slagroomsoesjes of speculaasjes uit te delen. Met theatrale gebaren kletste hij zijn klanten naar binnen. Op die momenten was hij op zijn best. “Wat heeft u een leuk hondje, mevrouw,” zei hij dan, ook al haatte hij honden. Of tegen passanten: “De rij lijkt erger dan hij is, dames. Ze staan binnen met z’n zevenen te helpen, dus u bent zó aan de beurt.”
Heden
In 2023 kan er qua PR veel meer dan papieren flyers, maar goede relaties en reuring in de zaak zijn nog altijd belangrijk vertelt Joep Gommans. Na jarenlang een familiebakkerij te hebben gerund, helpt Gommans nu bakkers met hun marketing met zijn bedrijf Bakkerijsupport.
Gommans: ‘Of je nu reclamefolders en advertenties in plaatselijke sufferdjes gebruikt zoals vroeger, of websites, nieuwsbrieven of sociale media: er is niets veranderd in waar de kracht van marketing zit. De enige manier om tevreden klanten te krijgen en te houden is door ze fans van jou te maken. Fans of ‘ambassadeurs’ van jouw bakkerij zorgen voor continuïteit, ze blijven bij je en geven makkelijk geld uit. Als jij enthousiast iets nieuws aanprijst, vertrouwen fans erop dat je daar alle reden toe hebt en dan zullen ze dat nieuwe product uitproberen.'
Extra tools
'De laatste jaren hebben we extra tools erbij gekregen waarmee je zelf aan de slag kunt: websites, webshops, sociale media. Je bent daardoor minder afhankelijk van lokale kranten en radio. Veel bakkers zien de online wereld als anders dan de offline wereld, maar ze zijn identiek en er gelden dezelfde spelregels. Bedenk goed dat Facebook en Instagram et cetera sociale media zijn. Gedraag je dus sociaal en gebruik het als mens.
Vergelijk het met een kroeg binnenkomen, waar vrienden zitten en ‘vrienden van vrienden’ en onbekenden. Dan kom je ook niet binnenlopen met een bedrijfslogo voor je gezicht, terwijl veel bakkerijen hun logo gebruiken als profielfoto. Wij zijn mensen, dus plaats een mooie foto van jouw gezicht, eventueel met een klein logo erbij. Als je vervolgens in die kroeg zegt: ‘Ik ben bakker Jansen en volgende week zijn de tompoucen in de aanbieding,’ dan denkt iedereen: boeiend – of erger: ze vinden je irritant. Maar als je met een vriend aan de praat bent en het gesprek komt op jouw enthousiasme voor tompoucen, dan wil hij graag luisteren en vertelt hij het misschien ook nog aan zijn vrienden. Deel dus op sociale media interessante verhalen, niet alleen aanbiedingen.
Wat het beste werkt zijn foto’s en video’s van alles wat klanten niet zien. Een kijkje achter de schermen dus. Gebruik beeld om de kracht van het ambacht, je vakmanschap en je enthousiasme naar buiten te brengen. Bijvoorbeeld met een filmpje van tien seconden waarin een bakker een vlies in het deeg trekt. En combineer altijd een close up van een product of handen in deeg met een gezicht.
Close beeld is belangrijk omdat het meestal op telefoons wordt bekeken en dan vallen details van wijde shots weg. Door de combinatie met het gezicht onderscheid je je goed van het grootwinkelbedrijf. Supermarkten hebben vaak grote budgetten voor marketing, maar qua authenticiteit scoren ze laag. Bij de bakkerijbranche is het precies andersom. Als je leert om een goed verhaal te vertellen, heb je beide troeven in handen.’