Borgesius vaart wel bij Bakkracht-pilot: 'Wat er in korte tijd tot stand komt!'

Borgesius vaart wel bij Bakkracht-pilot: 'Wat er in korte tijd tot stand komt!'
Foto: archief Bakkerswereld

In 2022 heeft de stichting Bakkracht de pilot Bedrijfsontwikkelplan aangeboden aan 14 ambachtelijke en industriële bakkerijen. Vanwege het succes krijgt de pilot een vervolg. 'Terecht', vindt Hans van Scherpenzeel, bakkerijmanager bij Bakkerij Borgesius in Rotterdam. 'Het is verbazingwekkend om te zien wat er in slechts enkele sessies op tafel komt.'

Hans van Scherpenzeel werkt nu 32 jaar voor Bakkerij Borgesius. Sinds 2020 doet hij dat op de locatie in Rotterdam: een productiebakkerij die in 2017 van Bakkersland is overgenomen. Hier bakt hij iedere week producten voor onder meer hun klant Albert Heijn, met circa 150 fte.

De omschakeling gaf de nodige uitdagingen. 'Daarmee ben ik ondanks corona meteen mee aan de slag gegaan’, vertelt Van Scherpenzeel. ‘Ik heb een meerjarenplan geschreven en 2022 stond voor mij in het teken van het verbouwen van de bakkerij en het ontwikkelen van de organisatie.’

Wanneer het managementteam in maart 2022 inmiddels vanuit een bouwkeet werkt, komt de uitnodiging van de stichting Bakkracht om deel te nemen aan de pilot Bedrijfsontwikkelplan, later dat jaar. ‘Die uitnodiging kwam voor mij als geroepen, die heb ik met beide handen aangegrepen. Ik heb een team van operators en een paar teamleiders samengesteld om met de pilot van start te gaan: heel bewust zonder MT- en directieleden.’

Wat houdt een bedrijfsontwikkelplan in?

Het bedrijfsontwikkelplan biedt concrete ondersteuning bij het gericht opleiden van medewerkers, in het kader van duurzame inzetbaarheid. Het plan geeft aan waar het bedrijf naartoe wil en brengt duidelijk in kaart welke kennis, vaardigheden en functies daarvoor nodig zijn. Ook wordt in beeld gebracht hoe medewerkers zich kunnen ontwikkelen, aansluitend bij de gestelde ontwikkeldoelen van het bedrijf en de eigen behoeftes.

Het plan biedt concrete ondersteuning bij het gericht opleiden van medewerkers”

WeCreate als spil

Van Scherpenzeel: ‘WeCreate, een bureau dat organisaties helpt om grip te krijgen op verandering en projectleider van het Bedrijfsontwikkelplan in opdracht van Bakkracht, organiseerde met ons drie strategie-sessies. In principe zijn deze sessies incompany, maar wij hebben ze bij de Food Innovation Academy (FIA) in Vlaardingen gehouden omdat we midden in die verbouwing zaten. En dat was eigenlijk zo gek nog niet: de medewerkers namen letterlijk en figuurlijk even afstand van de werkzaamheden en de werkvloer. Uiteindelijk hebben ze drie sessies van vier uur bijgewoond. Die zijn natuurlijk zo voorbij, toch vond ik de uitkomsten verbazingwekkend.’

Al eerder namen grote bakkerijen deel aan de pilot. Die trok vorig jaar direct de aandacht van HR-adviseur Derkjan Marsman, werkzaam voor Bakkerij Smithuis en Bakkerij Faber. Archieffoto: Bakkracht
Al eerder namen grote bakkerijen deel aan de pilot. Die trok vorig jaar direct de aandacht van HR-adviseur Derkjan Marsman, werkzaam voor Bakkerij Smithuis en Bakkerij Faber. Archieffoto: Bakkracht

Strategie-sessies

Samen met WeCreate hebben de medewerkers van Bakkerij Borgesius onder andere gekeken naar hun klant en zijn behoeftes. ‘Je probeert vast te leggen wat de strategie van de klant is en hoe wij daarbij kunnen aansluiten. Wat hebben wij dan voor mensen nodig en over welke vaardigheden moeten zij beschikken?

Kijken wij naar Albert Heijn, dan weten we dat zij sterk inzetten op beter leven, beter eten en beter omgaan met de aarde. Dat hebben wij vertaald naar ons eigen bedrijf. Wat doen wij aan duurzaamheid? Wat kunnen wij beter doen op het gebied van verpakkingen of bijvoorbeeld uitval van machines? Wat voor soort monteurs hebben we daarvoor nodig? Als we met bijvoorbeeld meer Nederlandse tarwe en minder zout willen bakken, hebben we wellicht meer vakmanschap nodig. Hoe komen we daaraan? Welke mensen kunnen we trainen en op welke manier? Dat zijn allemaal vragen die uit zo’n plan naar voren
komen. Ook hebben we kritisch gekeken naar onze eigen kernwaarden.’

Als we met meer Nederlandse tarwe en minder zout willen bakken, hebben we wellicht meer vakmanschap nodig. Hoe komen we daaraan? ”
— Hans van Scherpenzeel, bakkerijmanager Borgesius Rotterdam

In de praktijk

Van Scherpenzeel vroeg direct bij aanvang van het Bedrijfsontwikkelplan om een mandaat van de directie om na afloop direct te kunnen doorpakken. ‘Dat mandaat heb ik ook gekregen. Het betekende onder andere dat we direct na afloop van het plan met diverse opleidingstrajecten van start zijn gegaan. Ik heb de missie om 80 procent van mijn vaste medewerkers de training ‘Sterk in je werk’ te laten doorlopen, die wordt aangeboden door WeCreate.'

Medewerkers gaan in deze training aan de slag met de regie op hun eigen werk en kijken zowel naar zichzelf als naar de buitenwereld. Bovendien krijgen ze twee individuele coachingssessies aangeboden, wat heel waardevol is. Van Scherpenzeel: 'Al hun gegevens gaan in een database en daar komen profielen uit, op basis waarvan we ons bedrijf optimaal kunnen inrichten. Alles draait om het in kaart brengen van wat voor mensen wij nodig hebben in de toekomst, wat voor mensen wij al in huis hebben en hoe wij deze reeds aanwezige mensen op het gewenste niveau kunnen brengen.’

Kijken wij naar Albert Heijn, dan weten we dat zij sterk inzetten op beter leven, beter eten en beter omgaan met de aarde”
— Hans van Scherpenzeel

Een jaar na het eindrapport van het Bedrijfsontwikkelplan heeft inmiddels meer dan de helft van de vaste medewerkers de training ‘Sterk in je werk’ gevolgd. Slechts één medewerker gaf aan hier niets voor te voelen. ‘En dat is ook OK’, aldus Van Scherpenzeel. ‘Ik neem ook mijn teamleiders mee in dit traject. Deze
training sluit wellicht niet helemaal aan bij hun niveau, maar zo heb ik wel alle neuzen dezelfde kant op staan. En het is een mooie aanloop naar de training leiderschap, die zij vanaf november gaan volgen.’

Naamsbekendheid en opleiden

Van Scherpenzeel ontdekte door deelname aan de pilot Bedrijfsontwikkelplan en zijn betrokkenheid bij FIA ook dat Borgesius helemaal geen bekende naam bleek te zijn rondom bedrijvengebied de Spaanse Polder. ‘Ik heb alle accreditaties in orde gemaakt en we zijn zes praktijkbegeleiders gaan opleiden. De eerste vier stagiaires zijn inmiddels vertrokken, de volgende acht staan alweer klaar. Je hoopt dat BOL-leerlingen verder vertellen dat wij een mooi bedrijf zijn en dat BBL-leerlingen wellicht aan de slag kunnen hier. Het straalt af op het hele bedrijf.’

Je hoopt dat BOL-leerlingen vertellen dat wij een mooi bedrijf zijn en dat BBL-leerlingen wellicht aan de slag kunnen hier”
— Hans van Scherpenzeel, bakkerijmanager Borgesius Rotterdam

Aan de slag met opleidingen

En zo is Van Scherpenzeel volop aan de slag gegaan met allerlei opleidingen binnen en buiten het bedrijf. ‘Een aantal operators heeft een opleiding bij Foodbase gevolgd en met Lentiz hebben we een opleiding tot voedingsoperator in elkaar gezet, die hier in oktober gaat lopen. Ook gaan we intern van start met
een voedselveiligheidstraining.’ Uit het Bedrijfsontwikkelplan kwam bovendien de vraag naar ‘jobrotation’ naar voren. ‘Ook daarmee zijn we aan de slag gegaan.'

Van Scherpenzeel besluit: 'We pakken het eerst klein aan: medewerkers uit de productie lopen twee weken mee bij logistiek en vice versa. Wanneer zij elkaars werkzaamheden zien en elkaars belangen begrijpen, kom je samen tot veel betere planningen. We gaan nu echt voor korte trajecten met snel succes. Dat geeft iedereen in het bedrijf een goed gevoel. Ik doe op zich niets nieuws. Maar het zit nu in een beter jasje.'