Oorsprong ligt bij Ulrika Menig
De oorspronkelijke bedenker van de Crompouce®croissant is Ulrika Menig. In juni 2020 introduceerde zij het product in haar vegan-bakkerij Bammetje Bakery in Utrecht. De fysieke bakkerij heeft de deuren tijdelijk gesloten sinds december 2021.
Ulrika Menig: 'De Crompouce®croissant kreeg toentertijd al veel media-aandacht en er was vanuit klanten veel vraag naar. Daarom besloot ik hetzelfde jaar het product vast te leggen. Eind 2021 sloot ik mijn bakkerij. Nu, jaren later heeft Bakker van Maanen het product herontdekt en zijn wij een officiële samenwerking aangegaan. Van Maanen heeft de licentie-rechten verkregen om het product op de markt te mogen brengen en de merknaam te gebruiken.'
Van Maanen
De hernieuwde hype ontstond bij bij Bakker van Maanen in Rijnsburg. De lekkernij werd daar in februari weer op de kaart gezet, toen Van Maanen een Tompoucenfestival organiseerde, waarbij nieuwe creaties de ruimte kregen. Eén hiervan is de crompouce. Dankzij influencer Sophie Quari werd het product maanden later opnieuw een enorme hype, landelijk ditmaal. Van Maanen heeft op 8 november zelfs the House of Crompouce geopend in Amsterdam, een pop-up-store voor drie maanden.
Behalve een hype ontstond er ook heisa: Van Maanen heeft inmiddels een licentie gesloten met Menig. Diverse bakkers en supermarkten vormen de naam om, om niet in rechtenkwesties terecht te komen. De originaliteit is talrijk en tekenend voor de creativiteit van de sector, variëren van Nonnepoucen, Donpoucen tot Tom Crousen.
Nieuwe poster van Zeelandia
Zeelandia helpt bakkers bij alle 'poucepas' en heeft een poster ontwikkeld waarbij bakkers zonder problemen hun lekkere, roze roomcroissantjes kunnen blijven aanprijzen en verkopen. 'Want de naam is dan wel geregistreerd, maar het product niet. Eet smakelijk', aldus het bedrijf.
Bakkerij Lex Brakenhoff lanceert de Donpouce
Bakkerij Lex Brakenhoff in Assendelt bedacht een nieuwe variant op de kromme 'tompouce': de Donpouce. Een kruising tussen een tompouce en... een donut.
NonnePouce, dé Limburgse variant van de Crompouce
De NonnePouce is de Limburgse variant van de Crompouce van Bakkerij Mestrom uit Sittard-Geleen. De bakker heeft deze lekkernij gelanceerd aan de vooravond van het carnavalseizoen. De NonnePouce is een combinatie van de Nonnevot, een typisch Limburgs gebakje in de vorm van een knoop, en de Crompouce. Ze wordt gevuld met een romige banketbakkersroom en afgewerkt met een roze glazuur.
Bakker Roy Mestrom, die zelf in het verleden prins Carnaval is geweest, bedacht de NonnePouce. ‘Ik heb de afgelopen twee weken met veel interesse de TikTok-hype rondom de Crompouce gevolgd. Als Limburgse bakker vond ik dit toch met name een fenomeen uit de Randstad. Daarom hebben onze bakkers nagedacht of we met het oog op de elfde van de elfde, de start van het carnavalsseizoen, geen echte Limburgse vervanger van de Crompouce konden bakken. En dat is gelukt!’
Het product is tijdelijk verkrijgbaar, in de week van de elfde van de elfde. Dat is de traditionele datum waarop het carnavalsseizoen begint, de nieuwe prinsen en prinsessen bekend worden gemaakt en er alvast een voorproefje wordt genomen op het feest dat in februari losbarst. 'De NonnePouce is een originele manier om deze dag te vieren en alvast in de stemming te komen voor carnaval', aldus Roy.
Willem-Alexander krijgt crompouce van Nollen
Koning Willem-Alexander was dinsdag 7 november op werkbezoek in Hengevelde. De koning verliet het dorp niet zonder de hit van dit moment te proeven: de crompouce.
Koning Willem-Alexander kwam in Hengeveld van alles te weten over de Twentse gemeenschapszin. ‘Samen staat centraal’, vertelt Vincent Nollen van de gelijknamige bakkerij tegen de koning. ‘Dat maakt Hengevelde tot een heel leefbaar dorp.’
Uniek dat er nog zo veel voorzieningen zijn
Nollen noemt het uniek dat in een dorp met nog geen tweeduizend inwoners een bakker, een slager en winkels voor dagelijkse voorzieningen gevestigd zijn, zo schrijft RTV Oost. ‘Ik denk zelfs dat Hengevelde het enige dorp is dat waar 's morgens meer mensen naar toe komen om te werken, dan dat er 's morgens het dorp uitgaan om elders hun centjes te verdienen.’
Aan het eind van het werkbezoek geeft de bakker de koning nog wat lekkers mee: een oranje tompouce, een petitfourtje en uiteraard mag ook de beroemde crompouce niet ontbreken. *Bron: RTV Oost
In Friesland duikt de Sûkerpoes op
Het idee voor deze combinatie van suikerbrood en een tompoes komt van de socialmedia-redactie van Omrop Fryslân. Op Instagram en TikTok is een filmpje waarin het gebakje wordt gemaakt intussen al tienduizenden keren bekeken.
Redacteur Wander Wartena deelt het recept in de Friese media: 'Twee stukken suikerbrood, room ertussen, en Ruby chocolade erop. Een echt recept is het eigenlijk niet, je kunt zelf bepalen hoe dik je het maakt. We hebben ook maar wat gedaan.'
Al snel melden de eerste bakkers zich, die de suikerpouce echt in de handel nemen. In De Westereen bijvoorbeeld, bij bakkerij Eddy de Jong. 'Hij is echt heerlijk', zegt Roelof de Jong van de bakkerij. 'Wat zoeter dan de crompouce omdat het van suikerbrood is gemaakt.
Alles verkocht
De gebakjes vliegen de deur uit, zegt Roelof. 'We zijn gewoon begonnen met het idee: als de suikerbroden op zijn, kunnen we niet verder. Dat was ook zo. We hebben ze allemaal verkocht.
Zolang er vraag is naar suikerpouce, blijft de bakkerij ze verkopen. 'Klanten kunnen hem gewoon bestellen, ook online in de webshop.'