Winkeliers gaan niet zo snel de barricaden op, zoals dat in de agrarische sector eerder het geval is. Maar de nood is hoog, want het winkelier zijn staat onder druk. En daarmee de leefbaarheid in de straten. Met de verkiezingsuitslag in het verschiet duiken overal op winkeldeuren en -ruiten in het land de komende tijd posters op, met een oproep aan de politiek om de regelgeving en regeldruk voor mkb-ondernemers leefbaar te maken en te houden.
‘Den Haag, mag het ietsje minder zijn?’, heet de campagne die wordt gesteund door 12 branche-organisaties. De NBOV is één van de voortrekkers.
Belang van de retail voor leefbaarheid
Met de campagne wordt Nederland bewust gemaakt van het belang van de retail voor de leefbaarheid in steden, dorpen en wijken. De enorme druk op ondernemers in de winkelstraten moet verminderen om te voorkomen dat winkels uit het straatbeeld verdwijnen, zo waarschuwen de 12 brancheorganisaties.
Winkels hebben niet alleen economische, maar ook een grote maatschappelijke waarde, en dat werkt positief door voor de leefbaarheid van plaatsen in Nederland. De retail doet voorstellen aan de politiek voor makkelijker en meer toegang tot voldoende financiering, investeringen in winkelgebieden en bescherming tegen hoge huren. 'Zo komen we tot oplossingen', aldus de winkeliers.
Duizenden winkeldeuren
De twaalf brancheorganisaties schakelen duizenden aangesloten ondernemers in voor een postercampagne op vele winkeldeuren en -ruiten. Daarvoor is een toolbox samengesteld. Tegelijkertijd start een sociale media-campagne, waarbij onder meer kandidaten voor de Tweede Kamerverkiezingen worden betrokken.
Op de Dag van de Ondernemer aanstaande vrijdag 17 november zullen ondernemers in tal van plaatsen aanleiding voor de campagne bespreken als ze politici voor een winkelbezoek ontvangen.
Hoge kosten
In de winkels in Nederland werken bijna 900.000 mensen, laten de branche-organisaties weten. Deze winkels leveren samen met hun werkgevers een grote economische en sociale bijdrage aan Nederland.
‘Door coronaschulden en enorme kostenstijgingen afgelopen jaren staan heel veel ondernemers in de detailhandel en ambachten in de overlevingsstand. Werkgevers willen graag investeren in verduurzaming en gunnen hun medewerkers een hoger nettoloon. De politiek kan dat met slimme keuzes mogelijk maken en zo bijdragen aan het rendement van winkels dat nu negatief is. Zo helpt de politiek ook om de leefbaarheid in dorpen en steden te behouden,’ stelt Jan Meerman, algemeen directeur van INretail.
Bekijk ook deze video van Arend Kisteman, bakkerij-ondernemer, NBOV-voorzitter en verkiesbaar voor de VVD in de Tweede Kamer, op plek 23.