De croissant gecombineerd met een tompouce blijft wel in de schappen liggen van de supers, maar krijgt een andere naam. Bij Jumbo heet het product vanaf zondag tompouce croissant en Albert Heijn noemt het nu AH Tompouce Croissant.
Het in korte tijd razend populair geworden crompouce-gebakje is inzet geworden van een juridisch steekspel. De Utrechtse Ulrika Menig, die deze kruising tussen een tompouce en een croissant als eerste op de markt zegt te hebben gebracht, dreigt navolgers voor de rechter te slepen als zij de naam crompouce gebruiken. Menig, eigenaar van de ‘fysiek gesloten’ Bammetje Bakery, zei eerder de crompouce in 2020 tijdens de coronalockdown te hebben bedacht.
Optreden tegen inbreuk
Woensdag 15 november meldde ze dat ze een advocaat heeft ingeschakeld. Het product en de merknaam van de crompouce mogen niet zonder toestemming worden gebruikt. Volgens Menig zal ‘zeer zeker opgetreden worden’ tegen inbreuk.
De advocaten van Menig hebben al tientallen partijen aangeschreven, waaronder verschillende ketens en de twee supermarkten. Ambachtelijke bakkers mogen voortaan alleen in licentie het product verkopen, anderen worden gesommeerd de verkoop te staken. Zo niet, dan dreigt een rechtszaak.
De woordvoerder van Jumbo bevestigt dat dit de reden is dat de naam van het product wordt aangepast. Een woordvoerster van Albert Heijn zegt dat de supermarktketen ‘geheel vrijwillig’ de naam van het product heeft veranderd.
Merknaam geregistreerd
Menig liet in 2020 de merknaam en het product registreren. Bakkers mogen volgens haar het product voortaan alleen in licentie verkopen, anderen worden gesommeerd de verkoop te staken. In elk geval Bakker van Maanen is inmiddels licentiehouder.
Hoe nieuw de crompouce echt is, blijft onderwerp van discussie. Juridische experts menen dat een zaak over de naam crompouce waarschijnlijk weinig kans maakt. 'Bij een woordmerk is alleen het woord beschermd en niet de vorm/ontwerp van het product zelf', zegt Gert-Jan van Egmond, van Juristvoordebakker.nl.
Gregor Vos van Brinkhof Advocaten zegt woorden van gelijke strekking, namelijk dat het woord vooral een beschrijving is van het product, van een tompouce en een croissant. ‘In de perceptie van de consument gaat het niet om een merk. Een merknaam moet onderscheidend zijn en daar is in dit geval geen sprake van. Bovendien wordt de naam inmiddels ook al door iedereen beschrijvend gebruikt.’