Bakkerij Dijkzeul zocht een totaaloplossing voor de lijsten, kassa, facturatie en een gekoppelde webshop. René: ‘Voorheen deden wij alles handmatig. We kregen steeds meer bestellingen en het werd teveel werk om dit overzichtelijk en werkbaar te houden. In Marti Orbak Software vonden wij de juiste partner.'
'Nu staan het kantoor, de productie, de winkel en de webshop direct in verbinding met elkaar. Hierdoor hebben we altijd kloppende lijsten. De bakkers zien hoeveel ze moeten bakken, de bezorger weet waar en wanneer hij moet bezorgen en de winkel weet welke bestellingen worden opgehaald. En dat allemaal automatisch en zonder fouten, ideaal!’
Geen gezeur, lekker bakken
Ook Niels Koese van Bakkerij Koese uit Dirksland kijkt tevreden terug op de afgelopen feestdagen. ‘Met de kerst hadden we bijna 1200 bestellingen voor twee winkels. Stel je voor dat we die allemaal met de hand hadden moeten verwerken! Nu kwamen de bestellingen vooral binnen via de EXTRAvestiging Webshop of zijn ze direct door de winkeldames ingevoerd in de Cash-it kassa, dat gaat super snel.'
'Er zijn gelukkig geen bestelboek en losse briefjes meer nodig. Het geeft enorm veel rust dat de webshop orders nu automatisch in de kassa’s komen en ook gelijk op de baklijsten staan. We hoefden verder niks meer te turven of in te voeren. Dus we konden lekker bakken, zonder rompslomp er omheen.’
Webshop is een etalage
‘Dat alle automatisering onder één motorkap draait, werkt gewoon het allerbeste. Het bespaart tijd en creëert rust in je productie en verkoop en dat merk je zeker tijdens de feestdagen.’ Arjan Bras van Top’s Edelgebak uit Bilthoven is blij dat hij de stap naar automatisering heeft gezet. ‘We zijn in 2017 met de Cash-it kassa gaan werken en datzelfde jaar ook met de webshop. Ik weet nog dat wij, toen wij net de webshop hadden, dachten dat onze telefoon kapot was. Maar het bleek dat de bestellingen digitaal binnen kwamen,’ lacht Bras.
Dit coronajaar heeft hij de webshop samen met Marti Orbak consultant Ton de Lange goed onder de loep genomen en gemoderniseerd. ‘Ik zie de webshop ook echt als winkel, dus ook deze etalage moet passen bij de uitstraling van ons bedrijf. En weet je wat het mooie is? De bestellingen gaan gewoon door terwijl de winkel al dicht is.’
Rust en vertrouwen
Marti Orbak Software merkte dat bakkers al eerder dan in andere jaren bezig waren met de voorbereidingen voor ‘coronaproof’ feestdagen. ‘Juist tijdens de feestdagen heb je de focus nodig om de productie en distributie voor elkaar te krijgen, dus moet je zorgen dat de rest als een huis staat. Dan is het prettig dat je kan vertrouwen op je kassa’s, webshop en de lijsten’, vertelt Alfons van Zuijlen van Bakkerij van Zuijlen uit Warnsveld.
Ton de Lange van Marti Orbak vult aan: ‘Wij hebben veel bakkers geholpen om speciaal voor de feestdagen hun webshop anders in te stellen om zo controle te houden op de drukte in de winkel. Een voorbeeld hiervan is het verplicht betalen via iDeal, het verkleinen van tijdsloten voor afhalen, en het instellen van pick-up points en drive-thru’s. Zo konden de klanten die hadden besteld, de bestelling snel afhalen en werden lange rijen voorkomen.’
Explosieve groei online verkopen
Marti Orbak Software zag bij de eerste lockdown al een explosieve stijging van 300% in online verkopen. Dit heeft zich de rest van het jaar doorgezet. ‘De inspanning die bakkers hebben geleverd voor het opzetten of uitbreiden van hun webshop werpt zijn vruchten af’, zegt Dave Everaers van Marti Orbak Software. ‘Klanten weten nu dat ze makkelijk en veilig kunnen bestellen, zonder in de winkel te hoeven wachten.’ Alfons van Zuijlen vult aan: ‘Ik hoor ook van klanten dat ze het prettig vinden dat de ingrediënten online staan en dat er op allergenen kan worden gezocht.’
Tijdsparing en geen fouten
Het was voor Van Zuijlen ook niet voor te stellen wat een webshop zou doen. ‘Als ik met Oud en Nieuw elke tien minuten een online bestelling binnen krijg, dan word ik daar toch wel blij van. Geen telefoontje gehad, maar wel de bestelling en gelijk de iDeal betaling binnen. Tijdens de feestdagen en soms op vrijdag had ik bijna een telefoniste nodig om alle belletjes af te handelen, nu is dat grotendeels verschoven naar online bestellen. De telefonische bestelling die je binnenkrijgt, zet je gelijk in de kassa.'
'Er is nu meer tijd voor extra service en er zijn minder geldhandelingen in de winkel, dat zijn prettige en rustgevende zaken. De webshop geeft een goede en eigentijdse uitstraling als ambachtelijke bakker, je gaat immers met de tijd mee. Weet je trouwens dat de meeste bestellingen buiten de winkeltijden binnen komen? Als bakker zijn we nu langer en makkelijk bereikbaar, juist als het de klant uitkomt, dat is service verlenen 2.0.’
Dit artikel is gesponsord door Marti Orbak